Thursday, 9 June 2016


របៀបតែងកាព្យមេបួន


ក្រោយបានអានសង្កេតកាព្យនឹងការវែកញែក   របស់លោក ខៀវ យ៉ុន ពិតបែបបទដ៏ល្អ
ដូច្នេះខ្ញុំសូមបន្ថែមគំនូសតាង  ដើម្បីវាងាយស្រួលនឹងយល់ទាំងពីរបែប។


របៀបតែងកាព្យមេបួន ​(យើងបានតែងបែបនេះយូរមកហើយ)









             

                
           
                លោក ចាប-ពិន
              ខឹង​ខំអត់, ខ្សត់​ខំរក
                 បទ​ពាក្យបួន
សុភាសិត​នេះ ​​​                      ជា​ពាក្យ​សោភា
អស់​យើង​គ្រប់​គ្នា                   គួរ​គិត​គួរ​គន់ ។
កើត​មក​ជា​មនុស្ស                  គួរ​មាន​ចិត្ត​ធ្ងន់
គួរ​អត់​គួរ​ធន់                        កុំ​ខឹង​ផ្តេស​ផ្ដាស ។
ខឹង​ខុស​ខូច​ខាត                     ប្រមាថ​ឱច្ចាសន៍
បង់​កេរ្តិ៍​បង់​ខ្មាស់               ​​     ​​​ បង់​យស​ព្រោះ​ខឹង ។
បើ​ខ្សត់​សម្បត្តិ                        លោក​ឲ្យ​ខំប្រឹង
រៀន​ឲ្យ​ចេះ​ដឹង                       ខំរក​ទើប​បាន ។
ធម្មតា​សត្វ​ម្រឹគ                       នៅ​ព្រៃ​ស្មសាន
ពុំ​ដែល​ហៅ​ហាន                    រត់​ចូល​មាត់​ខ្លា ។
 ទ្រព្យ​ឬ​ចំណេះ                       ពុំ​ដែល​យាត្រា
រត់​រក​មនុស្ស​ណា                    ដែល​ខ្ជិល​នោះ​ឡើយ ។
.......................................................................................
             (ដកស្រង់ពីជីវិតម៉ែ របស់​​ ប៉ាង ខាត់)
                   បទម៉ែបំពេកូនមួយបែប
                              មេបួន
កូនអើយដេកទៅ               ពៅអើយកុំយំ
ទំរាំបាយងំ                         ងើបឡើងហូបបាយ ។
នៅលេងជិតៗ                   កុំទៅលេងឆ្ងាយ
នៅលេងរៀងអាយ             រក្សាម៉ែឪ ។
កូនអើយដេកទៅ               ម្តាយនៅនេះទេ
ម្តាយចាំបំពេ                      យេលយោលអ្នកដេក ។
         
                    បទជីដូនបំពេកូនមួយបែប
                              មេបួន
ជីដូននិងចៅ                      និត្យនៅតែផ្ទះ
ម្តាយនាងនឿយណាស់       ដកផងស្ទូងផង ។
ទាំងដៃទាំងជើង                  ទាំងមាត់ស្រែកផង
ឮស័ព្ទរំពង                          បង្អើលចាបពូក ។

 ..................................................................................................................................
  លោក ព្រឹទ្ធាចារ្យ​ ពេជ្រ ទុុំក្រវ៉ិល
                      បទមេបួន
  ទឹកសាបមួយតក់                   ស្រក់ក្នុងសមុទ្រ
  ពិបាកបំផុត                          នឹងបន្សាបបាន។
 ​​ ផ្ការុះរោយហើយ                   មិនដែលប្រែប្រាណ
 ក្រពុំទៀតបាន                       ដូចដើមវិញទេ។
 ទេវីអូនអើយ                          អូនបានទៅគេ
 អាចជួបវិញទេ                        ឬក៏យ៉ាងណា?។
បងតែងសង្ឃឹម                        ក្នុងភាពសង្កា
ថាជួបជីវា                                ទាំងឥតសង្ឃឹម។
...........................................................................................................
ស្រៈ​ពេញ​តួ​ខ្មែរ
ដោយ យី ឆេងអ៊ួ (ប៉េង)
(បទ​ពាក្យ​បួន)
១. តើ​មិត្ត​ដឹង​ទេ                      ស្រៈពេញតួ​ខ្មែរ
   
មាន​អ្វីខ្លះ​ដែរ                       ចំនួន​ប៉ុន្មាន?
២. លឺ​ថា​មាន​ច្រើន                 មែន​ទេ​កល្យាណ
   
តើ​មាន​ប៉ុន្មាន                     ឲ្យ​ខ្ញុំ​ដឹង​ផង។
៣. មិន​អី​ទេ​មិត្ត                       ខ្ញុំ​មិន​សៅហ្មង
   
រាប់​មិន​រំលង                       ចំនួន​ដប់​ប្រាំ។
៤. អ អាន​ថា អាក់                   មិត្ត​អើយ​ចូរ​ចាំ
    
មួយ​ក្នុង​ដប់ប្រាំ                   បុរាណ​លោក​ចារ។
៥. ឯ​តួ​ទី​ពីរ                              គឺ​អាន​ថា អា  
     
អាកាស​វេហា                     អាកោ​យាយ​តី។
៦. អក្សរ​បន្ទាប់                       តួ​ភ្ជាប់​ឥសី
    ឥ មិន​អាន អី                      ឥទ្ធិពល​ឥន្ទធនូ។
៧. តួ​រៀង​ទី​បួន                       ឦសាន​គំរូ
   ស្រុក​ដែល​សំបូរ                   បង​ប្អូន​ជនជាតិ។
៨. ទំពួន​ស្អូច​គ្រឹង                   កួយ​ស្ទៀង​មិន​ឃ្លាត
      ពូជខ្មែរ​ថែ​ញាតិ                 អង្គរ​ល្បាញ​ល្បី។
៩. ទិស​ខ្មែរ​តូច​ធំ                    គឺ​មាន​ប្រាំបី
    ឦ អាន​ថា អី                     ទិស​ជើង​ឆៀង​កើត។
១០. ដី​ទួល​ខ្ពង់​រាប                 ធម្មជាតិ​ល្អ​ឆើត
       ទឹកដី​កំណើត                  សំបូរ​ឈើ​ព្រៃ។
១១. តួ​រៀង​ទី​ប្រាំ                    ឧសភា​ថ្លៃ
       យើង​ស្គាល់​រាល់​ថ្ងៃ         ឧ អាន​ថា អ៊ុ។
១២. ខែ​រៀង​ទី​ប្រាំ                   នៃ​រដ្ឋ​កម្ពុ  
       សុខ​មាន​អាយុ                 ឧសភ​គោបា។
១៣. តួ​ទី​ប្រាំមួយ                    បុរាណ​លោក​ចារ
       ឧ ដ៏​សង្ហា                        លោក​អាន​ថា អ៊ូ។
១៤. ន័យ​ខោ​ស្នាប់ភ្លៅ           ស្នាប់​ព្រះ​ឩរូ
      
ខ្មែរ​ចេះ​គុណ​គូរ               ដេរ​បាំង​រាងកាយ។
១៥. តួ​ទី​ប្រាំពីរ                       កូន​បាន​សុខកាយ
        លោក​ចេញ​ទៅ​ឆ្ងាយ       រកស៊ី​ជួញដូរ។
១៦. ឪ អាន​ថា អូវ                  លោក​មិន​ដែល​ថ្ងូរ
       ឪពុក​ហ៊ាន​ប្ដូរ                  ព្រោះតែ​គ្រួសារ។
១៧. តួ​ទី​ប្រាំបី                        រឹត​សែន​សង្ហា
        ដើម​ខ្ពស់​អស្ចារ្យ             ឫ អាន​ថា រឹ។
១៨. ដុះ​រួម​ជា​គុម្ព                    មាន​កម្លាំង​ព្រឹស 
       បន្លា​មាន​ពិស                   គឺ​ដើម​ឫស្សី។
១៩. តួ​ទី​ប្រាំបួន                      ពេល​ដែល​ពិសី
      ឆ្ងល់​ពី​រឿង​អ្វី                     ច្រើន​ហ៊ាន​សួរ​គេ។
២០. តើ​អ្នក​រវល់                      ឬ​នៅទំនេរ
       តើ​អ្នក​យល់​ទេ                 ឬ អាន​ថា រឺ។
២១. ឯ​តួ​ទី​ដប់                         ពិតជា​ធ្លាប់​ឮ
       ល្បីល្បាញ​រន្ទឺ                   ប្រើប្រាស់​រាល់ថ្ងៃ។
២២. ពេល​ពុក​មិន​នៅ            រឭក​ស្ទើរ​ក្ស័យ
       ព្រោះ​មាន​និស្ស័យ          ឪពុក​និង​កូន។
២៣. ឭ អាន​ថា លឹ                 ពិត​មិន​សាបសូន្យ
       ​​ ពុក​ម៉ែ​ឲ្យ​កូន                  បាន​ទៅ​សាលា។
២៤. លោក​តែង​ទូន្មាន           ឲ្យ​កូន​ឧស្សាហ៍ 
       ចងចាំ​អក្ខរា                     រំឭក​មេរៀន។
២៥. តួ​ទី​ដប់មួយ                    កូន​មិន​ខ្មាសអៀន 
       កូន​ខិតខំ​រៀន                  ឮ អាន​ថា លឺ។
២៦. មាន់រងាវ​ម្ដង                   នៅ​ពេល​ទៀបភ្លឺ 
       រាស្ត្រ​ស្រែក​លាន់ឮ          កូក​គ្នា​ទៅ​ស្រែ។ 
២៧. តួ​ទី​ដប់ពីរ                      ឯ អាន​ថា អែ 
       អ្នកធំ​ស្រុកខ្មែរ                ហៅ​ឯកឧត្ដម។
២៨. ឫកពា​ចំណេះ                 ត្រូវតែ​សក្ដិសម 
      ទើប​ឯកឧត្ដម                    មាន​រាស្ត្រ​គោរព។
២៩.  តួ​ទី​ដប់​បី                        ថ្លាថ្លៃ​ឈ្ងុយឈ្ងប់
       ខ្ពស់​រាល់​ថ្ងៃ​យប់               ព្ធដ៏អាកាស។
៣០.  ព្ធ អាន​ថា អៃ                ព្ធ​យ៉ូយ​ព្ធ​យ៉ាស
        ព្ធ​រា​ដេរដាស                  ពាក្យ​ភ្ញាក់​ជា​អាថ៌។
៣១. តួ​ទី​ដប់​បួន                     តួ​សម​ត្រូវខ្នាត
       ចាស់​ផ្ដល់​ឱវាទ                ឱ អាន​ថា អោ។
៣២. ឱកាស​ឱសថ                ឱប​ចាប់​ជើងខោ
         ឈ្ងុយ​នំអាកោ              សុំ​ញាតិ​ភ្លក់​សិន។
៣៣. តួ​ទី​ដប់ប្រាំ                    ស្រអែម​មាសឆ្អិន
        ឈ្ងុយឈ្ងប់​ជា​ក្លិន           មកពី​សួគ៌ា។
៣៤. ឳ អាន​ថា អៅ                  ក្រអៅឈូក​ណា
        គេ​ឯង​ស្នេហា                   ព្រោះ​រស​ឈ្ងុយ​សព្វ។
៣៥. ពេល​សំឡេង​អ្នក           ពីរោះ​គ្រប់​ដប់
        ចង់​ស្ដាប់​រាល់​យប់          ពីរោះ​ក្រអៅ។
៣៦. សំឡេង​សារិកា              ទាក់ទាញ​ញាតិ​ផៅ
        ក្រអួន​ក្រអៅ                   ញាតិ​ច្រើន​មិន​ភ្លេច។
៣៧. ស្រៈពេញតួ​ខ្មែរ             គួរ​ចាំ​ជានិច្ច
         មិន​ត្រូវ​ភ្លាំងភ្លេច           កូនខ្មែរ​ទាំងឡាយ។

៣៨. អក្សរសាស្ត្រ​ថ្កើង           ជាតិ​នឹង​សប្បាយ
         វប្បធម៌​រីកសាយ           សេដ្ឋកិច្ច​ថ្កុំថ្កើង៕
...........................................................................................
ទស្សនាវដ្ដី "កម្ពុជសុរិយា" លេខ ២ ឆ្នាំ ២០០១ ត្រង់ ទំព័រ ៧៣
១-     មិន​ទៀង​ព្រោះ​ទុក្ខ            រុក​រាន​តួ​ខ្លួន
        កាយ​មិន​មាំ​មួន                នៅ​នា​លោកិយ     
២-     កើត​ឯ​អាកាស                 ក្នុង​ទឹក​លើ​ដី
         ពឹង​ប្រាណ​អប្រិយ            គួរ​ណាស់​នឿយ​ណាយ ។
៣-    ជីវិត​រង​កម្ម                      ក្រញ៉ាំ​ត្រៃលក្ខណ៍
        ត្រូវ​ភ្លើង​រាគះ                     កម្ដៅរូប​កាយ  ។
៤-     តណ្ហា​ងល់​ងប់                 ខ្ទប់​ដំណោះ​ស្រាយ
        ចិត្ត​ហាក់​សប្បាយ            ​និង​កាយ​ជាប់​គុក ។ល។
......................................................................................................................
របៀបតែងកាព្យមេបួន​ (លោក​ ខៀវ  យ៉ុន)











                        លោក ខៀវ  យ៉ុន
                        ចិត្ត​ជាប់​ជំពាក់
១-    មិន​ទៀង​ព្រោះ​ទុក្ខ             វាយ​លុក​តួ​ខ្លួន
        កាយ​មិន​មាំ​មួន                 ចិត្ត​ស្ងួន​លោកីយ៍  ។
 ២-   ពេញ​ឯ​អាកាស                 ដេរ​ដាស​លើ​ដី
        យល់​ប្រាណ​អប្រិយ៍           ហេតុ​អ្វី​ពឹក​ពាក់  ។
៣-   ជីវិត​ខ្លួន​ប្រាំ                      ក្រញាំ​ត្រៃលក្ខណ៍
     ​​   ត្រូវ​ភ្លើង​រាគៈ                    ទទាក់​ទើស​ស្លាប់។
............................................................................................

កាព្យ​សាស្ត្រ​សង្ខេប
ដោយៈ ខៀវ យ៉ុន
(ដកស្រង)
                                        កំណាព្យ​ខ្មែរ​ក្រោយ​សម័យ​អង្គរ
          ក្រោយ​សម័យ​អង្គរ កវី​ខ្មែរ​ជំនាន់​​លង្វែក. ឧត្ដុង្គ. ភ្នំពេញ នៅ​តែ​បន្ត​ប្រជាប្រីយ៍ភាព លើ​បទ​ជំនាន់​មុន​ទាំង​អស់ ។ ​ប៉ុន្តែ ទោះ​ជា​យ៉ាង​ហ្នឹង​ក៏​ដោយ ប្រជាជន​ខ្មែរ ដែល​តែង​តែ​មាន​ស្មារតី​ស្ថាបនា​និយម នៅ​ព្យាយាម​បង្កើត​ក្បួន​តែង​កាព្យ​ប្រចាំ​ជំ​នាន់​របស់​ខ្លួន​បន្ត​​មក​ទៀត ។ កវី​ជំនាន់​ក្រោយ​អង្គរ​នេះ និយម​ឲ្យ​ឈ្មោះ​បទ​កាព្យ​តាម​ចំនួន​ព្យាង្គ​ក្នុង​ឃ្លា​និមួយ ៗ ។ គ្រាប់​បទ​កំណាព្យ​ជំនាន់​ក្រោយ​អង្គរ​ល្បះ​និមួយ ៗ សុទ្ធ​តែ​មាន ៤ ឃ្លា ហើយ​ឃ្លា​និមួយ ៗ សុទ្ធ​តែ​មាន​ចំនួន​ព្យាង្គ​ស្មើ​គ្នា​ទាំង​អស់ ។ ដូច្នេះ
          បទពាក្យ បួន                    ក្នុង​មួយ​ឃ្លា​មាន ៤ ព្យាង្គ
          បទពាក្យ ប្រាំមួយ              ក្នុង​មួយ​ឃ្លា​មាន ៦ ព្យាង្គ
          បទពាក្យ ប្រាំពីរ                ក្នុង​មួយ​ឃ្លា​មាន ៧ ព្យាង្គ
          បទពាក្យ ដប់មួយ             ក្នុង​មួយ​ឃ្លា​មាន ១១ ព្យាង្គ ។
          បទពាក្យ បួន ដែល​មាន​ចំណាប់​បួន​បែប​កំណាព្យ​ខ្មែរ ហើយ​ដែល​ជា​បទ​ច្បង​បំផុត ប្រចាំ​ជំនាន់​លង្វែក ឧត្ដុង្គ​មាន​ប្រជា​ប្រិយ៍ភាព រីកសាយ​ក្លាយ​ជា​ស្នូល​ប្រពៃណី ក្នុង​បទ​ភ្លេង​ខ្មែរ ក្នុង​បទ​ចម្រៀង​​ប្រជាប្រិយ ពេញ​និយម​តាំង​ពី​ក្នុង​ធានី​រហូត​ដល់​និគមជនបទ​ដាច់​ស្រយាល តាំង​ពី​ជំនាន់​នោះ​ដល់​ជំនាន់​នេះ និង​អាច​បន្ត​ប្រជាប្រិយភាព​ដ៏​យូរ​អង្វែង​ទៀត​ពុំ​ខាន ។
          យើង​គប្បី​ទទួល​ស្គាល់​សលកនិយម ប៉ុន្តែ​មិន​ត្រូវ​នាំ​បរទេស​​និយម  ឲ្យ​ចូល​មក​ធ្វើ​ឃាដករ ​ប្រហារ​ជាតិ​និយម​ទេ "នេះ​ជា​ស្មារតី" មនុស្ស​និយម" របស់​មនុស្ស​លោក លើ​ភព​ផែនដី​ទាំង​មូល ។
          កាព្យ​ខ្មែរ ជា​ព្រលឹង​របស់​ខ្មែរ​និយម​ក្នុង​មនុស្ស​និយម ដែល​គប្បី​បន្ត​រស់​ក្នុង​គ្រប់​ជំនាន់​ទៅ​ទៀត ដែល​ក្នុង​នោះ ផ្នែក​អក្សរ​សិល្ប៍​ក៏​មាន​បទ "ពាក្យ​បួន" ជា​ដើម​ដែរ ។
                   វិធី​តែង​កាព្យ​បទ "ពាក្យ​បួន"
          ក្រឡេក​មួយ​ភ្លែត​យើង​ឃើញ​ហាក់​ដូច​ជា​យក​ឃ្លា​នៃ​បទ "បដ្ឋ្យាវត្ត" ដែល​មាន ៨ ព្យាង្គ មក​ចែង​ជា​ពីរ ដើម្បី​បាន​ពីរ​ឃ្លា​នៃ​បទ "ពាក្យ​បទ" ដែល​ក្នុង​មួយ​ឃ្លា​មាន​ព្យាង្គ ។
          សូម​អញ្ជើញ​បើក​ទស្សនាវដ្ដី "កម្ពុជសុរិយា" លេខ ២ ឆ្នាំ ២០០១ ត្រង់ ទំព័រ ៧៣ នោះ​លោក​អ្នក​និង​ឃើញ​អត្ថបទ​ក្រញ៉ាំ​ត្រៃល្ខណ៍ ដែល​ខ្ញុំ​បាន​តាក់​តែង​ជា​បទ "បដ្ឋ្យាវត្ត" ដែល​មាន​បី​ល្បះ ។
          ប្រសិន​បើ​លោក​អ្នក​យក​ល្បះ​និមួយ​ៗ នៃ​អត្ថបទ​នេះ​មក​ចែក​ជា​ពីរ​ភាគ​ស្មើ លោក​អ្នក​ហាក់​ដូច​ជា​បាន​អត្ថបទ "ក្រញ៉ាំ​ត្រៃលក្ខណ៍" ដែល​មាន  ៦ ល្បះ​នៃ​បទ "ពាក្យ​បួន" (ទាំង​ប្រថុយ​ប្រថាន) ដូច​តទៅៈ
               ១-     មិន​ទៀង​ព្រោះ​ទុក្ខ            រុក​រាន​តួ​ខ្លួន
                       កាយ​មិន​មាំ​មួន                នៅ​នា​លោកិយ     ។
               ២-     កើត​ឯ​អាកាស                 ក្នុង​ទឹក​លើ​ដី
                       ពឹង​ប្រាណ​អប្រិយ            គួរ​ណាស់​នឿយ​ណាយ ។
               ៣-    ជីវិត​រង​កម្ម                      ក្រញ៉ាំ​ត្រៃលក្ខណ៍
                       ត្រូវ​ភ្លើង​រាត                     កម្ដៅរូប​កាយ  ។
               ៤-     តណ្ហា​ងល់​ងប់                 ខ្ទប់​ដំណោះ​ស្រាយ
                       ចិត្ត​ហាក់​សប្បាយ            ​និង​កាយ​ជាប់​គុក ។ល។
          បាន​បទ​ពាក្យ​បួន "ទាំង​ប្រថុយ​ប្រថាន បាន​សេចក្ដី​ថា វា​អាច​ត្រឹម​ត្រូវ​តែ​ចំនួន​វគ្គ​ឃ្លា និង​ចំនួន​ព្យាង្គ​ប៉ុណ្ណោះ ។ រី​ឯ​ចំណាប់​ចួន គប្បី​សម្រួល​អត្ថបទ​ដោយ​ផ្ទៀង​ផ្ទាត់​តាម​កម្រង​កាព្យ ដូច​ត​ទៅ ។
                                      ក- កន្រង​អត្ថបទ
                                  ចិត្ត​ជាប់​ជំពាក់
               ១-    មិន​ទៀង​ព្រោះ​ទុក្ខ             វាយ​លុក​តួ​ខ្លួន
                      កាយ​មិន​មាំ​មួន                 ចិត្ត​ស្ងួន​លោកីយ៍  ។
               ២-    ពេញ​ឯ​អាកាស                 ដេរ​ដាស​លើ​ដី
                      យល់​ប្រាណ​អប្រិយ៍           ហេតុ​អ្វី​ពឹក​ពាក់  ។
               ៣-   ជីវិត​ខ្លួន​ប្រាំ                      ក្រញាំ​ត្រៃលក្ខណ៍
                      ត្រូវ​ភ្លើង​រាគៈ                    ទទាក់​ទើស​ស្លាប់

ខ- កម្រង​កាព្យ
(ទំព័រ ៧៧)
          កំណាព្យ​បទ "ពាក្យ​បួន" នេះ មាន​លក្ខណៈ​ប្រជាប្រិយ៍​អមតៈ​ដ៏​ពេញ​និយម​គ្រប់​ជំនាន់​រាល់​សម័យ​កាល របស់​ប្រជាជន​ខ្មែរ​ទូទាំង​ប្រទេស ។
          “បទ​ពាក្យ​បួន" មាន​តួ​នាទី​សំខាន់​ក្នុង​បណ្ដា​បទ​ភ្លេង​ខ្មែរ និង​ចម្រៀង​ប្រពៃណី​ក្នុង​រាល់​ ពិធី គ្រប់​រដូវ ពី​សម័យ​កាល​មួយ មក​សម័យ​កាល​មួយ ហើយ​បន្ត​ទៅ​អនាគត​ដ៏​យូរ​អង្វែង​ទៀត ។ យើង​បាន​សង្កេត​ជាក់​ស្ដែង​ដូច​ជាៈ សត្វ​មហោរី. អុំ​ទូក. ត្រពាំង​ពាយ. ចាប់​កូន​ក្លែង ។ល។ ពិសេស​ក្នុង​បណ្ដា​បទ​ភ្លេងនៃ​ពិធី​អាពាហ៍ពិពាហ៍​ចូល​ឆ្នាំ... ។

          នៅ​ទី​ណា​ដែល​មាន​​ប្រជាជន​ខ្មែរ​រស់​នៅ​ទី​នោះ​រមែង​មាន "បទ​ពាក្យ​​បួន" ជា​ព្រលឹង​អមោតៈ ដែល​បញ្ជាក់​លក្ខណៈ​ជាតិ មិន អាច​ប្រកែក​បាន ។

No comments:

Post a Comment