Monday, 13 June 2016

រឿង​ទេវទត្ត​និង​ពោធិសត្វ​កើត​ជា​ស្វា

របស់​លោក ឈឹម  ស៊ុម អតីត​សាស្រ្តាចារ្យ


               របៀបតែងកាព្យ បទពំនោល​



















សូមមេត្តាអានសង្កេតកាព្យដ៏ល្អឯក      
​​​                       
                             រឿង​ទេវទត្ត​និង​ពោធិសត្វ​កើត​ជា​ស្វា

                          របស់​លោក ឈឹម  ស៊ុម អតីត​សាស្រ្តាចារ្យ

             បទ​ពំនោល
                       អតីតកាល​កន្លង                        ភព​កាន់​រំលង               វែង​ឆ្ងាយ​យូរយារ​ហើយ​ណា ។
            កាល​ណោះ​មែន​មាន​សត្វ​ស្វា             ច្រើន​ក្រៃ​ត្រៀបត្រា                  នៃ​ព្រៃ​ហេមវា​ក្បាល​ស្ទឹង ។
            គង្គា​ជលធា​ធំ​ល្វឹង                                ហូរ​ចុះ​សន្ធឹង                         ធំ​ល្វឹង​កម្រ​ឆ្លង​បាន ។
ពានរិន្ទ​ពុន​ពូជ​ហនុមាន                      កិរិយា​ឈ្លានពាន                   ទន្ទ្រាន​ជិះ​ជាន់​ដណ្ដើម ។
យក​ទី​ជា​ស្ដេច​ស្វា​ឆ្នើម                        ហើយ​ហ៊ាន​ហែក​ថ្លើម             ពួក​ស្វា​ណា​មិន​គោរព ។
តាំង​ខ្លួន​ជា​ម្ចាស់​ពិភព                         ព្រឹក្សា​ព្រៃ​ជប់                          ព្រៃ​ជាំ​ជំនាប់​ហេមវ័ន្ត ។
ស្វា​ឈ្មោល​ទាំង​រយ​ទាំង​ពាន់              ត្រូវ​ពានរិន្ទ​ជាន់                       ចាប់​ជិះ​សម្លេះ​សម្លាប់ ។
នៅ​តែ​ស្វា​ញី​តាន់​តាប់                         រស់​នៅ​សម្រាប់                       ធ្វើ​ប្រពន្ធ​វា​ម្នាក់​ឯង ។
ស្វា​ញី​កើត​កូន​រទែង                             កូន​ញី​វា​លែង                        លោះ​លា​ឲ្យ​មាន​ជីវិត ។
កូន​ឈ្មោល​វា​ពុំ​អាណិត                      ធ្វើ​ហាក់​ផ្ដេកផ្ដិត                 ហើយ​គិត​គ្រញិច​ក្ស័យ​អស់ ។
           មាន​មេ​ស្វា​មួយ​សប្បុរស                      ចង់​ឲ្យ​កូន​រស់                    ក៏​ភៀស​ហែល​ទឹក​ឆ្លង​ទៅ ។
តាំង​ពី​កូន​នោះ​ឋិត​នៅ                        ក្នុង​ផ្ទៃ​មើល​ទៅ                       ពុំ​ដឹង​ជា​ឈ្មោល​ឬ​ញី ។
           លុះ​ផ្ទៃ​គ្រប់​ខែ​ពេញ​ទី                          ទើប​នាង​ស្វា​ញី                      ប្រសូត​កូន​ឈ្មោល​ល្អ​ក្ដាត់ 
គឺ​ជា​ព្រះ​ពោធិសត្វ                              ដែល​ត្រាច់​រង្គាត់                      មក​ចាប់​ជាតិ​ជា​កូន​ស្វា ។
            លោក​នៅ​ជា​មួយ​មាតា                       ដឹង​ក្ដី​កាល​ណា                      សួរ​រក​បិតា​បាន​ដឹង ។
ជា​បិតា​អាក្រក់​ម្ល៉ឹង                               ទើប​លោក​ខំ​ប្រឹង              ហាត់​ប្រាណ​បាន​ស្ទាត់​កីឡា ។
ព្រឹក​ឡើង​ឡើង​បះ​ផលា                     មក​ឲ្យ​មាតា                            ភោក្ដា​ខ្លួន​ឯង​សម្រន់ ។
ល្មម​តែ​មាន​កម្លាំង​គ្រាន់                      ក៏​ស្ទុះ​បំភាន់                             ឲ្យ​មាតា​ដេញ​តាម​ចាប់ ។
ឡើង​ចុះ​លោត​ផ្លោះ​ប្រញាប់              ឲ្យ​ម្ដាយ​ដេញ​ចាប់                 ប្រញាប់​លោត​ហក់​គេច​កែ ។
ឈម​មុខ​ខាង​ណេះ​ហើយ​បែរ             បត់​ប្រាស​គេច​កែ                  បែរ​មក​ខាង​ណេះ​វិញ​ភ្លែត ។
 មាតា​ស្រវា​ចាប់​ឃែត កូន​                   គេច​ចេញ​ភ្លែត                    ម្ដាយ​ហត់​ម្ហ៊ែត ៗ នៅ​ស្ងៀម ។
ធ្វើ​យ៉ាង​នេះ​ជា​ទំនៀម                        ពុំ​ដែល​នៅ​ស្ងៀម          ពេល​ព្រឹក​ណា​មួយ​សោះ​ឡើយ ។
ទាល់​តែ​ចម្រើន​ធំ​ហើយ                      ក៏​ពុំ​កន្តើយ                           ខំ​ហាត់​អត្ត​ពលក្ម ។
            អស់​កាល​យូរ​ខែ​យូរ​ឆ្នាំ                        អត្ត​ពលកម្ម                        ចង​ចាំ​គ្រប់​ល្បិច​កិច្ច​ល្បង ។
ស្ទុះ​លោ​លោត​ផ្លោះ​រំលង                   លង្វែក​មែក​ផង                       មិន​បាច់​មាន​បង្គង​សួ ។
ហែល​ទឹក​មិន​បាច់​មាន​ស្នួ                   ហ៊ាន​ហែល​ឆ្លង​ជួ                    ទឹកជ្រោះ​ហូរ​ចុះ​ចំហុង ។
រំលិច​ទឹក​ជ្រៅ​សន្លុង                            ហ៊ាន​លោត​ប្លោត​ប្លុង [5]         ទៅ​ក្នុង​ជលធារ​ធ្នារ​ទឹក ។
មុជ​លើក​ដុំ​ថ្ម​សន្ធឹក                             ស្រង់​ផុត​ពី​ទឹក                         ឥត​ពូជ​ស្វា​ណា​ធ្វើ​ដូច ។
ព្រោះ​ហេតុ​លោក​គិត​ពី​តូច                ថា​នឹង​បង្ខូច                             គំនិត​អាក្រក់​បិតា ។
បើ​អញ​ទៅ​ដល់​កាល​ណា                   ពានរិន្ទ​ស្ដេច​ស្វា                      ស្រវា​ចាប់​អញ​អញ​គេច ។
បើ​ចាប់​អញ​បាន​ហើយ​ឈ្លេច             អញ​មិន​រត់​គេច                      អញ​ប្រឹង​ឲ្យ​ដឹង​កម្លាំង ។
បើ​បិតា​ក្លៀវក្លា​ខ្លាំង                             អញ​នឹង​ប្រឆាំង                       រុញ​ចែវ​ឲ្យ​ចូល​ក្នុង​ស្ទឹង ។
បើ​ម្ល៉ឹង​ហើយ​គាត់​នៅ​ប្រឹង                   គង់​ធ្លាក់​ក្នុង​ស្ទឹង                    លង់​ឈ្លក់​ផ្សេស ៗ ពុំ​ខាន ។
ច្នេះ​គាត់​នឹង​ទ្រាំ​ពុំ​បាន                        នឹង​បន្ទន់​ប្រាណ                     អញ​បាន​ឱកាស​ប្រដៅ ។
ឲ្យ​គាត់​កំចាត់​ក្ដី​ក្ដៅ                             ជម្រះ​កម្លៅ                            ឲ្យ​នៅ​ជា​សុខ​សប្បាយ ។
           លុះ​ដល់​ឥទ្ធិពល​ពណ្ណរាយ                  ទើប​លោក​នាំ​ម្ដាយ                 ឆ្លង​ចូល​ទៅ​ក្នុង​ហ្វូង​ធំ ។
ពា​នរិន្ទ​ពិនរាជ​ឧត្ដម                           នៅ​ក្នុង​ហ្វូង​ធំ                      បាន​ឃើញ​ភរិយា​មក​ដល់ ។
មាន​ទាំង​កូន​ឈ្មោល​វិមល                  ដែល​ពុំ​ធ្លាប់​យល់                    ក៏​ស្ទុះ​មក​សាកសួរ​ថា ។
អា​នេះ​ឯង​មក​ពី​ណា                          ឯង​ជា​ពូជ​ស្វា                          ក្រៅ​វង្ស​ចង់​រក​រឿង​ឬ ។
           ព្រះ​ពោធិសត្ត​បាន​ឮ                            ឆ្លើយ​ថា​ខ្ញុំ​គឺ                             ជា​បុត្រ​បិតា​នេះ​ឯង ។
កាល​មាតា​ដាច់​សង្វែង                        ព្រាត់​ទៅ​ម្នាក់​ឯង                    បាន​ប្រសូត​ខ្ញុំ​ឯណោះ ។
ខ្ញុំ​ពុំ​ស្គាល់​បិតា​សោះ                            ទើប​ត្រាច់​ចរ​ឆ្ពោះ                    មក​រក​បិតា​ហ្នឹង​ឯង ។
           ពានរិន្ទ​ឈាន​ជើង​ចំទែង                     លូក​ដៃ​ប្រឡែង                       ថា​ឯង​ជា​បុត្រ​បិតា ។
ឥឡូវ​ឪ​សុំ​ថើប​បា                                 ជា​ទិ​ស្នេហា                            ចូរ​បា​មក​អាយ​ណា៎​ពៅ ។
           ពោធិសត្ត​លុត​លូន​ទៅ                         ហត្ថ​ប្រណម្យ​នៅ                    នែបនិត្យ​ជិត​ជាប់​ឱរា ។
ពានរិន្ទ​ឳប​ក្ដោប​កាយា                        រួបរិត​ហត្ថា                             ប្រាថ្នា​គ្រញិច​ឲ្យ​ស្លាប់ ។
ជើង​ជាន់​ដៃ​ឱប​យ៉ាង​ខ្ជាប់                   ម្រាម​និង​ម្រាម​ចាប់                 ចាក់​ស្រេះ​ប្រឡេះ​ពុំ​បាន ។
មាត់​ហា​ជង្គ្រុង​ប្រុង​ប្រាណ                 នឹង​ខាំ​បំពាន                           ទន្ទ្រាន​កកេរ​ឲ្យ​ស្លាប់ ។
           ពោធិសត្ត​សោត​ប្រញាប់                     លើក​ដៃ​ជ្រោង​ចាប់                 បំពង់​ក​ជាប់​ដូច​ច្បោះ ។
គួយ​ដៃ​គះគា​រំសោះ                            ដើម្បី​នឹង​ដោះ                         ខ្លួន​ឲ្យ​រួច​ចេញ​ទៅ​វិញ ។
           ម្រាម​ដៃ​ពានរិន្ទ​នោះ​មិញ                    គ្រេច​ចេញ​ឈាម​ព្រិញ        ដោះ​វិញ​ប្រញាប់​លែង​ចាប់ ។
ឱរា​រក​កល់​ប្រេះ​ស្លាប់                          ញ័រ​មាត់​ប៉ប្រ៉ាប់                       ឈឺ​ក​ស្លា​ឈាម​មួយ​គ្រា ។
ប៉ុន្តែ​កម្លាំង​ក្រោធា                               ធ្វើ​ឲ្យ​ស្ដេច​ស្វា                 មិន​ព្រម​ចុះ​ចាញ់​សោះ​ឡើយ ។
ទ្រឹង​មួយ​ស្របក់​នៅ​ហើយ                  ស្ទុះ​មក​បង្កើយ                        ថា​នៃ​អាហ្អើយ​បើ​ចង់ ។
ដឹង​តេជៈ​ដៃ​ពានរង្គ                            ឯង​កុំ​បង្អង់                              កុំ​រា​កុំ​រង់​ឡើយ​ណា ។
ចូរ​ប្រឹង​ប្រណាំង​ចេស្ដា                       លើ​ចុង​ព្រឹក្សា                          បើ​ថា​អា​ឯង​គ្រាន់​បើ ។
           ពោធិសត្ត​ឆ្លើយ​ថា​យើ                         ឪ​ខ្ញុំ​ទេ​តើ                                  ម្ដេច​ធ្វើ​អំពើ​យ៉ាង​ហ្នឹង ។
ទ្រម​ម្ល៉េះ​ហើយ​ចេះ​តែ​ប្រឹង                 ម្រាម​ដៃ​គ្រេច​ម្ល៉ឹង                    ចង់​ប្រឹង​លើ​ចុង​ព្រឹក្សា ។
ប៉ុណ្ណឹង​ចុះ​ណា៎​បិតា                            លើ​ចុង​ព្រឹក្សា                          ខ្ញុំ​រឹត​ក្លៀវក្លា​ជាង​នេះ ។
កុំ​ថា​លើ​គោក​ដូច្នេះ                            បើ​ជន​ណា​ចេះ                       ច្បាំង​ក្នុង​ទឹក​ខ្ញុំ​ក៏​ហ៊ាន ។
ហេតុ​នេះ​សុំ​ឪ​អាក់​ខាន                       កុំ​ធ្វើ​បំពាន                              លើ​អ្នក​ឥត​ទោស​ដូច្នេះ ។
           ពានរិន្ទ​ឮ​ហើយ​ស្ទើរ​ប្រេះ                    ឱរា​របេះ                                  ថ្លើម​ធ្លាក់​លើ​ព្រះ​ធរណី ។
ខឹង​ឃោរ​ក្ដៅ​ដូច​ព្រះ​អគ្គី                     ស្ទុះ​មក​នឹង​ឈ្លី                        ឲ្យ​ខ្ទេច​ឲ្យ​ខ្ទី​ជើង​ដៃ ។
ប៉ុន្តែ​ពោធិសត្ត​ថ្លៃ                                រហ័ស​ពេក​ក្រៃ                         ស្ទុះ​វៃ​ថយ​ផុត​ពី​មុខ ។
ពានរិន្ទ​ទង្គិច​ទង្គុក                               នឹង​គល់​ឈើ​ចិក                 ត្រទាំង​ណែន​គាំង​អែនអន ។
ទ្រឹង​មួយ​ស្របក់​លោត​ភ្លន                 ស្រវា​តោង​គន                         ចាប់​គល់​កន្ទុយ​យ៉ាង​មាំ ។
ពោធិសត្ត​រត់​អូស​នាំ                            ទង្គិច​គល់​គ្រាំ                          ស្វា​ឪ​ក្រញាំ​ឈាម​មាត់ ។
នៅ​តែ​តោង​ស្អិត​ពេក​ក្ដាត់                   ទោះបី​រត់​កាត់                         ព្រៃ​ញាត​ស្បាត​ក៏​ពុំ​លែង
តោង​គ្នា​ឡើង​ដើម​អញ្ចែង [6]              នឹង​ដើម​កម្រែង [7]                 បង្គាប​បែក​ខ្នែង​ស្ញែ​ស្ញុក ។
កូន​រុល​រួច​ជាប់​ឪពុក                            ក្នុង​បង្គាប​ស្មុគ         ស្មូញ​ស្មាញ​បូញបាញ​ធ្មេញ​ស្ញេញ ។
           កូន​គិត​អាណិត​ដោះ​ចេញ                  លំអុត​លំគេញ                        សូម​ឲ្យ​បន្ថយ​កំហឹង ។
ស្វា​ឪ​ក្រញូវ​ខ្ញូវខ្ញឹង                               ទោះបី​ទ្រម​ម្ល៉ឹង                        ក៏​ប្រឹង​ស្រវា​ឱប​ទៀត ។
ប្រចាប់​ប្រជែង​ជ្រែង​ច្រៀត                 បំបែរ​បំបៀត                        ពានរិន្ទ​ភ្លាត់​ស្នៀត​ធ្លាក់​ស្ទឹង ។
ខំ​ស្ទុះ​លោត​ពេញ​ទំហឹង                     ឡើង​ពី​មាត់​ស្ទឹង                      ខំ​ប្រឹង​ឥត​មាន​សំចៃ ។
កូន​ចាប់​ជើង​ជាប់​ខ្វៃ ៗ                        ដៃ​ម្ខាង​ចាប់​ដៃ                        ផ្អោប​ជាប់​ផ្ទាប់​ជិត​ឱរា ។
បី​ទ្រព​នាំ​ស្ដេច​ស្វា                               ចុះ​ក្នុង​គង្គា                             សួរ​ថា​ប៉ា​ចង់​មុជ​ទឹក ។
ឬ​មួយ​ក៏​ប៉ា​ចង់​ផឹក                              ទឹក​សួរ្ស៍  [8]សន្ធឹក                  ហូរ​ចេញ​ពី​រូង​ថ្មដា ។
ហ៍ៈ​ឥឡូវ​ខ្ញុំ​នាំ​ប៉ា                                  មុជ​ជ្រែក​គង្គា                          ចូល​រូង​ថ្មដា​ផឹក​ទឹក ។
           ពានរិន្ទ​ភិត​ភ័យ​ពន្លឹក                           ឮ​ថា​មុជ​ទឹក                             ក៏​នឹក​ថា​ឱ​អញ​ស្លាប់ ។
ទើប​អង្វរ​ករ​ប្រញាប់                           ថា​កូន​កុំ​ចាប់                       ប៉ា​សូម​ចុះ​ចាញ់​ហើយ​កូន ។
           ពោធិសត្ត​សោត​លំអូន                         លំអុត​ទន្ទោន                          ថា​កូន​ឥត​មាន​ប្រទូស្ត ។
ប៉ុន្តែ​ឪ​ឯង​រឹងរូស                                  ខំ​ប្រឹង​ប្រទូស្ត                     នឹង​ខ្ញុំ​ដែល​ឥត​ទោស​សោះ ។
តទៅ​កុំ​ធ្វើ​ដូច្នោះ                                 នាំ​ខូច​កេរ្តិ៍​ឈ្មោះ                     ពីព្រោះ​ខុស​ច្បាប់​អ្នក​ធំ ។
បិតា​ជា​នាយ​ឧត្ដម                               ធម្មជាតិ​រៀបចំ                        ឲ្យ​ជា​នាយក​លើ​កូន ។
ច្បាប់​ថា​ត្រូវ​តែ​ល្អូកល្អូន                      ចិត្ត​ស្ងួន​ទន្ទោន                      រក​កូន​ជានិច្ច​ប្រក្រតី ។
ឪ​មិន​ត្រឹម​តែ​ជា​បី-                               តា​យើង​ប្រុស​ស្រី                    ជា​ព្រះ​ចក្រី​ថែម​ទៀត ។
ហេតុ​នេះ​គួរ​តែ​ប្រឹង​ឆ្លៀត                   កុំ​ឲ្យ​រវាត                                 ពី​ច្បាប់​សម្រាប់​នាយក ។
បើ​នាយ​ប្រើ​ចិត្ត​តក់ម៉ក់                       ជា​ធម៌​គម្រក់                         ឈ្លី​ឈ្លក់​ជិះជាន់​ពល​ឯង ។
ឲ្យ​ខ្មោច​ណា​វា​កោត​ក្រែង                   នាយ​ជាន់​ពល​ឯង                   អាយូស្ម​មិន​វែង​ទេ​ឪ ។
ហេតុ​នេះ​តាំង​ពី​ឥឡូវ                          ឪ​ត្រូវ​ស្វែង​ត្រូវ                         តាម​ខ្ញុំ​នាំ​ផ្លូវ​កុំ​ខាន ។
           ស្ដេច​ស្វា​ថា​ឱ​កល្យាណ                        អ្នក​ពោល​ទូន្មាន                     មក​ទាំង​ប៉ុន្មាន​ឪ​តាម ។
            ថា​ហើយ​នាំ​គ្នា​វិល​ភ្លាម                        ចរ​ត្រាច់​ទៅ​តាម                      រក​ហ្វូង​ស្នំ​ស្និទ្ធ​ស្រឹង្គារ ។
ចៅ​ជិត​ចៅ​ចម​បរិពារ                          ចេញ​មក​ខ្ញៀវខ្ញារ                    មេ​នាង​មេ​ចៅ​ជួប​ជុំ ។
នៅ​និត្យ​ជួប​ជិត​ជា​ក្រុម                       ជា​សុខ​ពិត​ពុំ                      មាន​មោះ​គ្រោះថ្នាក់​អ្វី​ឡើយ ។
ដោយសារ​បាន​ទីពឹង​ហើយ                ដូច​អ្នក​ដល់​ត្រើយ             បាន​ស្បើយ​ចាក​ភ័យ​អន្តរាយ ។
ពួក​ស្វា​លុះ​សុខ​សប្បាយ                     កូន​ដូច​គេ​រាយ                  រស់​នៅ​ទាំង​ញី​ទាំង​ឈ្មោល ។
ពោធិសត្ត​ជា​បង្គោល                          ឲ្យ​ស្វា​ញី​ឈ្មោល                   ពឹង​ផ្អែក​ជ្រក​កោន​គ្រប់​គ្នា ។
សាមគ្គី​សាមគ្គា                                    រួម​រស់​រាល់​គ្នា                          មាន​សេរីភាព​ស្មើ​មុខ ។
           ត​មក​ស្ដេច​ស្វា​ជា​ទុក្ខ                            គិត​ថា​ទៅ​មុខ                   អញ​អស់​អំណាច​សូន្យ​ឈឹង ។
ព្រោះ​តែ​អាដែង​កូន​ហ្នឹង                     វា​ជា​ទីពឹង                                នៃ​ពួក​ពល​ស្វា​ទាំងអស់ ។
កូន​នេះ​បើ​វា​នៅ​រស់                             វា​ឲ្យ​អញ​អស់                         ជន្មាយុ​ផង​ពុំ​ដឹង ។
ដូច្នោះ​គួរ​ឲ្យ​ទៅ​ស្ទឹង                           រំលិច​ធំ​ល្វឹង ព្រៃ​ស្ដុក[9]          ស្រោង​ស្រឹង​មាន​ស្រះ ។
ឈូក​ផ្កា​ត្រៀបត្រា​ក្រៃក្រាស់               អារក្ស​កាច​ណាស់                   នោះ​ច្បាស់​ជា​វា​នឹង​ស្លាប់ ។
គិត​ស្រេច​ស្ដេច​ស្វា​ប្រញាប់                ហៅ​កូន​មក​ឆាប់                      ប្រាប់​ថា​កូន​ស្ងួន​ឪពុក ។
អ្នក​ឯង​តែង​បំបាត់​ទុក្ខ                         ធ្វើ​ឲ្យ​បាន​សុខ                         ដល់​ពួក​ពល​ស្វា​គ្រប់​គ្នា ។
ប៉ុន្តែ​មាស​មិត្រ​ពំងា                             ពុំ​ទាន់​បាន​ជា                    ស្ដេច​ស្វា​ពេញ​មុខ​នៅ​ឡើយ ។
ដូច្នេះ​កូន​កុំ​កន្តើយ                             កុំ​ផ្សូរផ្សង​ឡើយ                     ចូរ​កូន​ទៅ​រក​ឧប្បល[10] 
នោះ​ហ្ន៍​ដែល​មើល​ទៅ​យល់                ព្រៃ​ស្ដុក​មណ្ឌល[11]               មាន​ស្រះ​ឧប្បល​នៅ​នោះ ។
ត្រូវ​កូន​មាស​ស្ងួន​ចូល​ឆ្ពោះ                 ចុះ​ក្នុង​ស្រះ​នោះ                     បេះ​ផ្កា​ឧប្បល​ប្លែក ៗ ។
ឈូក​ស​ក្រហម​ចម្លែក                         ស្ឃង្ក័ជ​ផ្កា​បែក                        ត្របក​មួយ​រយ​ស្រទាប់ ។
ឲ្យ​បាន​ផ្កា​នោះ​មក​ឆាប់                       ឪ​នឹង​រណ្ដាប់                           រៀប​អភិសេក​ឲ្យ​បា ។
បាន​សោយរាជ​ជា​ស្ដេច​ស្វា                 កប​ដោយ​ចេស្ដា                      ថ្លៃថ្លា​ឧត្ដម​សមស័ក្តិ ។
           ព្រះ​ពោធិសត្ត​ស្ដាប់​ជាក់                      ក្រពុំ​ហត្ថ​ដាក់                         លើ​ត្បូង​សិរសា​ប្រណម្យ ។
ចំពោះ​សម្ដេច​បរម                              បិតា​ជា​ធំ                             ហើយ​ទៅ​សំដៅ​ស្រះ​ស្រង់ ។
លោក​មាន​ស្មារតី​តម្រង់                      សម្បជញ្ញៈ​ផ្ចង់                 ឥត​ធ្វេស​ប្រហែស​ឡើយ​ណា ។
ពិនិត្យ​មើល​ស្នាម​បាទា                        សត្វ​ផង​នានា                      ឃើញ​សុទ្ធ​តែ​ស្នាម​ជើង​ចុះ ។
ឥត​ឃើញ​ស្នាម​ជើង​ឡើង​សោះ          យល់​ថា​មាន​គ្រោះ                 អាក្រក់​ក្នុង​ស្រះ​នោះ​ឯង ។
           ស្រះ​នោះ​ពិត​ជា​កន្លែង                        អារក្ស​ទឹក​តែង                        តែ​ចាប់​សត្វ​បរិភោក្ដា ។
 យល់​ច្បាស់​ឥត​មាន​សង្កា                  លោក​ក៏​រេរា                           ពុំ​ហ៊ាន​ឈាន​ចុះ​ចូល​ទឹក ។
គន់​ឃើញ​ផ្កា​ឈូក​សន្ធឹក                    ដុះ​ក្បែរ​មាត់​ទឹក                      ទើប​ទៅ​បេះ​កាច់​មក​គរ ។
            បាន​ផ្កា​ច្រើន​មួយ​គំនរ                        បម្រុង​ត្រាច់​ចរ                        យាត្រា​ត្រឡប់​វិល​វឹង ។
           អារក្ស​ទឹក​នៅ​ជិត​ហ្នឹង                          នេត្រា​សម្លឹង                            សម្លក់​ពិនិត្យ​ចរិយា ។
យល់​ជា​អ្នក​មាន​ប្រាជ្ញា                       ស្មារតី​ថ្លៃថ្លា                             ឫកពា​កិរិយា​ក្លាហាន ។
ទើប​យក្ស​ប្លែង​ភេទ​ផ្លាស់​ប្រាណ         ជា​មនុស្ស​សាមាន្យ                 បាន​ដើរ​ចរ​ចូល​មក​ជិត ។
សម្លឹង​ហើយ​រឹង​ពេញ​ចិត្ត                    ព្រោះ​ហេតុ​ឃើញ​ពិត           ជា​អង្គ​បណ្ឌិត​គ្រប់​លក្ខណ៍ ។
នឹង​បាន​ជា​នាយ​សោភ័គ្គ                     ជា​ទី​ពឹងពាក់                           នៃ​ពូជ​ពង្ស​វង្ស​ពានរ ។
ទើប​សូត្រ​ស្លុតី [12]                              បវរ សរសើរ​ពានរ                  ដោយ​បទ​ព្រះ​គាថា ថា ៈ
           (យស្សេតេ ច តយោ ធម្មា                   វានរិន្ទ យថា តវ
           ទក្ខិយំ សុរិយំ បញ្ញា                              ទិដ្ឋំ សោ អតិវត្តតិ ។

                                                                                      (នៅ​មាន​ត)

No comments:

Post a Comment