Friday, 3 June 2016

ល្បើក​ច្បាប់​ក្រិត្យក្រម
ព្រះគ្រូវិសុទ្ធិរង្សី ទិត
           របៀបតែងកាព្យពាក្យ៧

សូមមេត្តាអានសង្កេតកាព្យដ៏ល្អនេះ

ល្បើកច្បាប់ក្រិត្យក្រមរបស់
ព្រះគ្រូវិសុទ្ធិរង្សី ទិត វត្តសិរីសាគរ
ស្រុកកំពង់ត្របែក ខេត្ដព្រៃវែង
នេះ​នឹង​ថ្លា​ថ្លែង​ចែង​ចារ​ចង                                      លើក​តាម​ទម្នង​ជា​កាព្យា
ប្រាំពីរពាក្យ​ពិត​គិត​បួន​ឃ្លា                                      ចង​ជា​និទាន​ទុក​ប្រដៅ ។
អស់​ទាំង​កុមារ​ក្មេង​តូច ៗ                                        ចិត្ត​ឯង​នៅ​ខូច​ច្រើន​ខ្លាំង​ខ្លៅ
ស្រើប​ស្រាល​ដោយ​សារ​ខ្លួន​ឆោត​ឆៅ                         មិន​តាម​ប្រដៅ​គ្រូ​ទូន្មាន ។
ថ្ងៃ​កន្លង​បាន​ម្ភៃ​ពីរ                                                  នឹង​គិត​កាញ់​គ្នេរ​ក្នុង​បច្ចុប្បន្ន
ឆ្នាំ​មមី​ទោស័ក​ក្នុង​គិម្ហន្ត                                          ឧតូវ​ខែ​ជេស្ឋ​ប្រាំបី​កើត ។
កោនុនាមា​អាត្មាភាព                                               ចំរើន​ពរ​ប្រាប់​ឈ្មោះ​កំណើត
ទិត គិត​ពីគ្រោះ​ឃើញ​ធម្ម​ហេតុ                                កើត​ធម្ម​សង្វេគ​ចេញ​បព្វជ្ជា ។
សាមសិប​ប្ល៉ាយ​ឆ្នាំ​ជា​កំណត់                                    ចៅ​វត្ត​សិរីសាគរា
ឃុំ​ខណ្ឌ​ត្របែក​ក្នុង​គាមា                                         រួម​ខែត្រ​ព្រៃវែង​ស្រុក​បាភ្នំ ។
ខ្ញុំ​មាន​សិស្សា​កុមារ​ច្រើន                                         ស្រដី​ដាស់តឿន​វា​មិន​ខំ
បាន​ជា​គិត​លើក​ល្បើក​ក្រិត្យ​ក្រម                              ឲ្យ​រៀន​ខិតខំ​កុំ​ឲ្យ​ធ្វេស ។
ហៃ​អស់​ពួក​ក្មេង​កុមារា                                            ចាំ​ទុក​រាល់​គ្នា​កុំ​ប្រហែស
ប្រតិបត្តិ​តាម​បែប​យ៉ាង​ន័យ​នេះ                               អ្នក​កុំ​សន្ធិះ​នឹង​ចេះ​បាន ។
ភ្ញាក់​ឡើង​ពី​ព្រឹក​នឹក​ចំណេះ                                     ដែល​ខ្លួន​រៀន​ចេះ​ចាំ​ប៉ុន្មាន
ទន្ទេញ​ឲ្យ​ស្ទាត់​មាត់​កុំ​ខាន                                       ដ្បិត​ទើប​នឹង​បាន​រៀន​ថ្មី ៗ ។
ហើយ​ឲ្យ​អ្នក​ឆ្លៀត​រៀន​អក្សរ                                    អក្ខរា​ឲ្យ​ល្អ​រៀន​សំដី
មព្ពន្ត​ខ្មែរ​ចិន​ឲ្យ​ស្ទាត់​ដៃ                                          លោកិយ​នេះ​គ្រាន់​ច្រឡំ​គេ ។
ហើយ​ឲ្យ​អ្នក​ឆ្លៀត​រៀន​បាឡី                                    នោះ​ទើប​គប្បី​មិន​ទំនេរ
មេ​សូត្រ​ឲ្យ​ស្ទាត់​ចាំ​មាត់​ទេ                                       ដល់​បា​ទៅ​ប្រែ​ងាយ​អាចារ្យ ។
បើ​ប្រែ​រួច​ហើយ​ទៅ​ដល់​ស្ថាន                                   កុំ​ខ្ជិល​ប្រាស​ប្រាណ​បោះ​សាស្ត្រា
ពី​ដៃ​ហើយ​ដេក​ធ្មេច​និន្ទ្រា                                        មិន​ត្រួតត្រា​ការ​វិជ្ជា​ខ្លួន ។
ចំណាំ​វិភត្ត​បទ​បច្ច័យ                                              អាចារ្យ​ប្រាប់​ន័យ​ចាំ​ឲ្យ​មួន
តោង​អាន​រំឭក​មើល​ថែ​ធួន                                      បើ​ចួន​ភ្លេច​ស័ព្ទ​សួរ​គ្នា​ឯង ។
បា​ចូរ​ប្រតិបត្តិ​សួរ​អាចារ្យ                                         វិបត្តិ​អក្ខរា​ឲ្យ​ជាក់ស្ដែង
សូម​ទាន​ករុណា​ចូរ​សម្ដែង                                      ថ្លា​ថ្លែង​ប្រោស​ប្រាប់​តទៅ​ទៀត ។
អាចារ្យ​សម្ដែង​ប្រាប់​សិស្ស​ថា                                    អក្ខរៈ​មាលា​តាម​ដោយ​ហេតុ
នឹង​ប្រើ​អក្សរ​តាម​សង្កេត                                         រៀបរយ​តាម​ភេទ​ចាំ​ឲ្យ​ជាក់ ។
របៀប​ប្រើ​ពាក្យ​ក្នុង​លោកិយ                                    ប្រើ​ឲ្យ​គប្បី​តាម​អក្ខរៈ
លោក​យក​ប្រកប​នឹង​តួ​ស្រៈ                                     ជា​ពាក្យ​ទីឃៈ​រស្សៈ​ខ្មី ។
ទីឃៈ​លោក​ប្រើ​ពាក្យ​យ៉ាង​វែង                                  រស្សៈ​នោះ​ឯង​ប្រើ​ពាក្យ​ខ្លី
ឯ​ស្រៈ​មាន​នៅ​ក្នុង​បាឡី                                           នោះ​មាន​ប្រាំបី​តួ​អក្ខរេ ។
បើ​ពាក្យ​ណា​សុទ្ធ​បាឡី​ចំ                                          លោក​យក​មក​ផ្សំ​នឹង​ពាក្យ​ប្រែ
ដូចជា​ពាក្យ​ថា​អ្នក​រៀន​ស្នេហ៍                                   នោះ​ត្រូវ​កាមេ​ព្រោះ​ហេតុ​កាម ។
ពាក្យ​មួយ​លោក​ថា​ធ្វើ​គ្រូ​ពេទ្យ                                  ក្នុង​អាណា​ខែត្រ​សត្វ​ប្រេត​ប្រាំ
ពាក្យ​ថា​កិលេស​វិសេស​សាំ                                      ព្រះ​តេជះ​ចាំ​ព្រះ​មហា​ថរ ។
យ៉ាង​នេះ​យក​ស្រៈ (េ) មក​ប្រើ                                ដាក់​តាម​ពាក្យ​ស្មើ​ដូច​ពាក្យ​ខ្មេរ
បា​អាន​សំនៀង​ឲ្យ​បង្វេរ                                          ជា​ពាក្យ​ស្រៈ (ែ) វិញ​ណា​បា ។
ដ្បិត​ពាក្យ​ស្រៈ (ែ) យ៉ាង​នេះ​នៃ                              នៅ​ក្នុង​បាឡី​គ្មាន​ឡើយ​ណា
មាន​តែ​ស្រៈ (េ) អក្ខរា                                           នេះ​លោក​ពោល​ថា​ប្រើ​ជួស (ែ) ។
ហេតុ​នោះ​បាន​លោក​យក​មក​ប្រើ                              តាម​បែប​បទ​ស្មើ​ភាសា​ប្រែ
យក (េ) នេះ​ឯង​តាង​ស្រៈ (ែ)                               ចាំ​ឲ្យ​ជាប់​ថែ​ណា​ចៅ​ណា ។
ឯ​រឿង​បទ​ស្រៈ​ឧទាហរណ៍                                       ដែល​ត្រួត​អក្សរ​មេ-កកា
ទុក​សម្រាប់​ប្រើ​ក្នុង​ភាសា                                        ក្រុង​កម្ពុជា​ធិបតី ។
ចូរ​បា​អាន​ឲ្យ​ប្រុង​ប្រយ័ត្ន                                         កុំ​ឲ្យ​បង់​បាត់​បែរ​សេចក្ដី
អាន​កុំ​បំភ្លាត់​បំភ្លៃ​ស្ដី                                               តាម​ន័យ​ពាក្យ​ឃ្លោង​ឃ្លា​យារ​មុខ ។
ចូរ​បា​រវាំង​ទាំង​តួ​ខ្យល់                                             ប្រុង​ប្រយោគ​ដល់​ដោយ​ទំនុក
ប្រយ័ត្ន​កុំ​អាន​ឲ្យ​ទង្គុក                                             ច្រលួស​ទៅ​មុខ​ហួស​មិន​ត្រូវ ។
សេចក្ដី​ពាក្យ​ណា​មើល​មិន​ចំ                                    កុំ​ថា​បន្លំ​រម្លង​ទៅ
ចូរ​បា​បង្អាក់​ឈប់​ចាំ​នៅ                                           ទៅ​សួរ​លោក​គ្រូ​សន្សឹម​ថ្លែង ។
កុំ​គិត​ចិត្ត​ព្រើល​ខូច​តែ​ផ្ដាស                                     ទៅ​គិត​អៀន​ខ្មាស​នឹង​គ្រូ​ឯង
មិន​ហ៊ាន​នឹង​សួរ​នឹង​សម្ដែង                                     ថ្លែង​សួរ​ពី​រឿង​ហេតុ​នានា ។
យ៉ាង​នេះ​ដូច​មាន​ក្នុង​បាឡី                                      បូរាណ​លោក​ស្ដី​ត ៗ គ្នា
ខ្មាស​គ្រូ​បាធ្យាយ​គ្មាន​វិជ្ជា                                        ខ្មាស​ភរិយា​ពុំ​មាន​កូន ។
ខ្មាស​មហា​ក្សត្រ​ខ្មាស​យស​យាន                               ខ្មាស​ធ្វើ​សីល​ទាន​គ្មាន​បុណ្យ​ជូន
ខ្មាស​ធ្វើ​ការងារ​សាប​ស្ងាត់​សូន្យ                                ខ្មាស​ញាតិ​បង​ប្អូន​គ្មាន​ភ្ញៀវ​ឡើង ។
ខ្មាស​ខ្ញុំ​កំដរ​ខាន​ប្រើ​ការ                                           ខ្មាស​ស៊ី​អាហារ​ពោះ​ផត​ស្ដើង
ខ្មាស​បុណ្យ​យស​ស័ក្ដិ​ពុំ​បាន​ថ្កើង                              ខ្មាស​ពួក​អ្នក​យើង​ខាន​ធ្វើ​បុណ្យ ។
ខ្មាស​បាវ​ភ្នាក់ងារ​គ្មាន​អាជ្ញា                                      ខ្មាស​ពាក្យ​មោសា​លក់​ខាត​ទន់
ខ្មាស​អន្តេវាសិក​ខាន​ដើរ​មុន                                    ខ្មាស​អ្នក​មាន​គុណ​ខាន​ធ្វើ​កាច ។
ខ្មាស​កូន​ខាន​ស្ដី​ប្រៀន​ប្រដៅ                                   ខ្មាស​អ្នក​ព្រៀង​ក្រៅ​ថយ​អំណាច
ខ្មាស​ពាល​ល្ងង់​ខ្លៅ​មាន​គេ​ខ្លាច                                 ខ្មាស​បណ្ឌិត្យ​ប្រាជ្ញ​ពេញ​ព្រើល​ធំ ។
ពាក្យ​ចាស់​ពី​ព្រេង​តែ​ប្រឌិត                                     មាន​មក​មែន​ពិត​ដោយ​និយម
ពាក្យ​នេះ​មាន​មក​ពី​បរម                                         បុរាណ​ចាស់​ទុំ​ថា​ដូច្នេះ ។
ធម្មតា​ឯ​ចិត្ត​គ្រូ​អាចារ្យ                                             តាំង​នមស្សការ​ឲ្យ​សិស្ស​ចេះ
ពុំ​មាន​លាក់​លៀម​ទុក​ចំណេះ                                  ចង់​ឲ្យ​សិស្ស​ចេះ​សព្វ​សេចក្ដី ។
មួយ​ទៀត​រឿង​ដែល​នឹង​សិក្សា                                  ចំណេះ​វិជ្ជា​ក្នុង​លោកិយ
លោក​ថា​ប្រកប​ដោយ​អង្គ​បី                                     នោះ​គឺ​ស្មារតី​នឹង​ប្រាជ្ញា ។
ព្យាយាម​ជា​ទី​គំរប់​បី                                               ប្រែ​ជា​សេចក្ដី​គឺ​ឧស្សាហ៍
រី​ឯ​ស្មារតី​គឺ​សញ្ញា                                                   កំណត់​កត់ត្រា​ការ​អ្វី ៗ ។
ប្រាជ្ញា​វាងវៃ​នាម​បញ្ញត្តិ                                            ជា​អ្នក​អារ​កាត់​សព្វ​សេចក្ដី
ទៅ​ខាង​បរលោក​ឬ​លោកិយ                                    កៃ​ខៃ​ខ្លួន​ឲ្យ​បាន​ស្ថាន​ល្អ ។
បើ​បាន​គ្រប់​ព្រម​ទាំង​អង្គ​បី                                      ប្រាជ្ញា​រៀន​អ្វី​សោត​ពុំ​ក្រ
សម្បត្តិ​ក្នុង​ខ្លួន​ទាំង​បី​ប-                                           រិបូណ៌​បាន​ល្អ​ជា​អ្នក​ចេះ ។
រី​ឯ​ស្មារតី​គឺ​ចេតសិក                                               ឲ្យ​ចាំ​រំឭក​នឹក​ដម្រិះ
កំណត់​ចំណាំ​ចាំ​ចំណេះ                                         បរិបូណ៌​បាន​ចេះ​ស្រេច​វិរិយា ។
ទោះបី​បើ​មាន​ប្រាជ្ញា​ច្រើន                                        ថា​បើ​ចំរើន​កោសជ្ជា
កំជិល​ខ្ជិល​ក្រៃ​មហិមា                                             ពុំ​អាច​ធ្វើ​ជា​អ្នក​ចេះ​បាន ។
ថា​ហៃ​អស់​អ្នក​ពួក​ទារក                                          ចូរ​ឲ្យ​ចាំ​ទុក​ក្នុង​អង្គ​ប្រាណ
ឧស្សាហ៍​ព្យាយាម​យក​ឲ្យ​បាន                                  ទុក​ជា​ច្បាប់​កាន់​រក្សា​ខ្លួន ។
មួយ​ទៀត​ឯ​អ្នក​រៀន​ព្រះ​ត្រៃ-                                    បិដក​ថ្លាថ្លៃ​តាម​ចំនួន
លោក​ថា​ប្រកប​ដោយ​អង្គ ៤                                    នោះ​គឺ សុ ចិ បុ លិ ចាំ ។
សុ ប្រែ​ថា​ឲ្យ​ប្រឹង​ស្ដាប់​គេ                                        ចិ គិត​កាញ់​គ្នេរ​ខំ​ចំណាំ
បុ ឲ្យ​សាក​សួរ​តាម​លំនាំ                                          លិ គឺ​ឲ្យ​ចំឡង​ដក​ទុក ។
ធម្មតា​អ្នក​រៀន​រឿង​បាឡី                                         គឺ​ព្រះ​ត្រៃបិដក​ជា​មុខ
ចូរ​បា​ខំ​ប្រឹង​សរសេរ​ទុក                                           ក្រែង​ភ្លេច​ទៅ​មុខ​បាន​មើល​ស័ព្ទ ។
ថា​បើ​ប្រកប​ដោយ​អង្គ ៤                                         បាន​គ្រប់​ចំនួន​ដោយ​អណ្ដាប់
សិក្សា​រៀន​សូត្រ​ក៏​ចេះ​ឆាប់                                      នឹង​បាន​ជា​បណ្ឌិត​វោហារ ។
ថា​បើ​បា​ឃ្លាត​ប្រាស​ចាក​ជួន                                     ពី​អង្គ​ក្នុង​ខ្លួន​បួន​ប្រការ
នោះ​ឯង​ពុំ​បាន​ជា​អាចារ្យ                                         រៀន​ដល់​ចាស់​ណា​ក៏​ពុំ​ចេះ ។
ព្រះ​ពុទ្ធដីកា​ព្រះ​អង្គ​ត្រាស់                                       ទ្រង់​ថ្លែង​ប្រកាស​ទុក​ដូច្នេះ
កុមារ​អ្នក​ខំ​ប្រឹង​ត្រេក​ត្រិះ                                        គិត​រក​រៀន​រិះ​អស់​វិជ្ជា ។
ឯ​ចំណេះ​សិល្ប​សាស្ត្រ​សព្វ                                      បើ​បាន​ចេះ​ចប់​គ្រប់​ហើយ​ណា
មិន​បាច់​នឹង​ព្រួយ​អង្គ​អាត្មា                                      ទៅ​រក​កាប់​ឆ្កា​ភ្ជួរ​ស្រែ​ព្រៃ ។
ថា​បើ​នឹង​ទៅ​ទី​ស្ថាន​ណា                                         នឹង​មាន​ឈ្មោះ​នាម​ប្រាកដ​ល្បី
ពុំ​បាច់​នឹង​នឿយ​ព្រួយ​ស្ដាយ​ទៃ                                 ដើរ​តាម​ក្រោយ​គេ​ទេ​ណា​ចៅ ។
ឬ​មួយ​នឹង​ទៅ​ផ្គាប់​ផ្គុន​ស្ដេច                                     នោះ​ឯង​មិន​បាច់​ទៅ​ហាល​ក្ដៅ
ករុណា​កាន់​ទ្រង់​ប្រោស​ប្រាណ​ចៅ                            ឲ្យ​យស​ស័ក្ដិ​ទៅ​ជា​អគ្គ​ឋាន ។
ទោះបី​ក្រ​ខ្សត់​អត់​ញាតិ​ផៅ                                      គង់​តែ​គេ​ហៅ​រក​រាប់អាន
ស្រឡាញ់​ទុក​ដូចជា​សន្ដាន                                      គ្រាន់​បាន​ពឹង​ពាក់​គ្រា​មាន​ទុក្ខ ។
ធម្មតា​វិស័យ​រឿង​ចំណេះ                                        បើ​បា​បាន​ចេះ​ច្រើន​គ្រប់​មុខ
ទោះបី​បើ​នឹង​មាន​ទោស​ទុក្ខ                                     គង់​តែ​បាន​សុខ​ស្រួល​ក្សេមក្សាន្ត ។
ចំណេះ​វិជ្ជា​លោក​ចែង​ចាត់                                      ទុក​ជា​សម្បត្តិ​សំបូណ៌​បាន
ទោះបី​ក្រ​ខ្សត់​អត់​ប៉ុន្មាន                                          គង់​តែ​បា​បាន​គ្រាន់​អាស្រ័យ ។
សម្បត្តិ​នៅ​ស្ថាន​នា​លោកិយ                                     មាស​ប្រាក់​ប្រក្រតី​នៅ​សព្វ​ថ្ងៃ
សឹង​តែ​ប្រកប​ទៅ​ដោយ​ភ័យ                                    បាត់​បង្សៀត​នៃ​ជា​អនិច្ចំ ។
រី​ឯ​សម្បត្តិ​គឺ​ចំណេះ                                                បើ​បា​បាន​ចេះ​ដោយ​កំឡាំង
ជាប់​វែង​ដរាប​យាវ​ជីវ័ង                                           សឹង​ទៀង​ចិត្ត​តាំង​ដល់​ខ្លួន​ស្លាប់ ។
ពុំ​ដែល​មាន​អ្វី​មក​ពាធា                                            អាច​ធ្វើ​វិជ្ជា​ឲ្យ​អន់​អ័ប្ប
ទោះបី​ដល់​ភ្លើង​ប្រល័យ​ក័ប្ប                                    ក៏​ពុំ​អាច​ឆាប​ឆេះ​អន្តរាយ ។
ថា​ហៃ​អស់​ពួក​កុមារា                                              ចូរ​បា​ឧស្សាហ៍​ខំ​ខ្វល់ខ្វាយ
សង្កេត​កំណត់​កុំ​ឲ្យ​ម៉ាយ                                         តាម​ពាក្យ​បរិយាយ​យើង​ពណ៌នា ។
រី​ឯ​វិជ្ជា​នា​លោកិយ                                                  ប្រយោជន៍​សិរី​សួស្ដី​ជា
នឹង​ជួយ​ឲ្យ​បាន​ទ្រព្យ​នានា                                       ក្សេមក្សាន្ត​សុខា​ក្នុង​លោក​នេះ ។
រី​ឯ​វិជ្ជា​គឺ​ព្រះ​ត្រៃ-                                                    បិដក​ថ្លាថ្លៃ​កុំ​សន្ធិះ
ប្រយោជន៍​ទាំង​នៅ​ក្នុង​លោក​នេះ                             ដរាប​ដល់​ទិស​ទិព្វ​លោក​នាយ ។
ជា​ស្បៀង​ជាប់​លៀង​រូប​អាត្មា                                   នាំ​អង្គ​រូបា​ចាក​ទុក្ខ​សោក
ទៅ​កាន់​ខេម​ស្ថាន​បថមោក្ខ                                      និព្វាន​ស្ថាន​លោក​ជា​អវសាន ។
ឥឡូវ​បញ្ឈប់​ស្លែះ​ចរចា                                           អក្ខរ​មាលា​ប៉ុណ្ណេះ​បាន
និយាយ​អំពី​ក្មេង​គ្រប់​ប្រាណ                                    ប្រដៅ​ទូន្មាន​តទៅ​ទៀត ។
មនុស្ស​យើង​ត្រូវ​ខំ​រៀន​ចំណេះ                                 ឲ្យ​បាន​ចាំ​ចេះ​មិន​ចង្អៀត
បញ្ហា​ណា​ក្រ​យើង​កែ​ឆ្លៀត                                      ច្រៀត​យក​សេចក្ដី​ឲ្យ​ងាយ​ស្ដាប់ ។
គ្នា​ជា​អ្នក​ល្ងង់​ចូល​មក​សួរ                                        អ្នក​ប្រាប់​ឲ្យ​គួរ​តាម​សណ្ដាប់
ធម៌​អាថ៌​ណា​ក្រ​បា​ថ្លែង​ប្រាប់                                    សារស័ព្ទ​តាម​ធម៌​តាម​សេចក្ដី ។
នឹង​មាន​កិត្តិស័ព្ទ​សូរ​ពីរោះ                                       នឹង​មាន​កេរ្តិ៍​ឈ្មោះ​ខ្ពស់​ឮ​ល្បី
នឹង​មាន​ប្រាជ្ញា​ពី​លោកិយ                                        នឹង​មាន​សិរី​សួស្ដី​ប្រាណ ។
យក​ចិត្ត​ទុក​ដាក់​នឹង​ចំណេះ                                    អ្នក​កុំ​ប្រហែល​ធ្វេស​គិត​ខាន
ខូច​វេលា​មួយ​ដូច​ខាត​ច្រើន                                     បា​ខំ​ក្រវើន​ណា​អ្នក​ណា ។
នឹង​បាន​ភ្លឺ​ច្បាស់​សព្វ​សេចក្ដី                                    ភ្លឺ​ដូច​រស្មី​សែង​សុរិយា
ភ្លឺ​ច្បាស់​ត្រចះ​នឹង​នេត្រា                                          ភ្លឺ​ថ្លា​ដួង​ចិត្ត​ឥត​សង្ស័យ ។
តែ​បាន​រៀន​ច្រើន​កើត​ចំណេះ                                  តែ​ចេះ​ការ​ច្រើន​ជា​បច្ច័យ
តែ​ខំ​រៀន​សូត្រ​រាល់​ខែ​ថ្ងៃ                                          ដូច​ឆ្នៃ​ត្បូង​ពេជ្រ​លេច​ពន្លឺ ។
បើ​មាន​ចំណេះ​ចេះ​វិជ្ជា                                           បើ​នឹង​ស្ដី​ថា​ច្រើន​គេ​ឮ
បើ​ប្រកប​ការ​គេ​ជួយ​ធ្វើ                                           បើ​មាន​ជម្ងឺ​ជួយ​ភ័ក្ដី ។
បើ​បាន​ចេះ​ហើយ​នឹង​មាន​ឈ្មោះ                              សូរសព្ទ​ពីរោះ​ខ្ពស់​ឮ​ល្បី
មាន​ពាក្យ​សរសើរ​ពី​លោកិយ                                   ដល់​បរលោក​នៃ​សុខ​ក្សេមក្សាន្ត ។
បើ​បា​រៀន​សូត្រ​ខំ​ខ្មី​ឃ្មាត                                          ខ្នះ​ខ្នែង​សង្វាត​កុំ​ឲ្យ​ខាន
ឲ្យ​ខាត​វេលា​វិជ្ជា​ប្រាណ                                          ចិត្ត​ត្រេក​កំសាន្ត​តាម​ទំនើង ។
កុំ​និយាយ​គ្នា​ណា​អាវ៉ា                                             ឲ្យ​ខាត​វិជ្ជា​របស់​យើង
បើ​គេ​និយាយ​បា​ធ្វើ​ឆ្មើង                                          កុំ​ត​តប​ឡើង​ជាប់​សំដី ។
ដោះ​ឡើង​ដើរ​ចេញ​ទៅ​រក​រៀន                                 ចំណេះ​របៀន​តាម​សេចក្ដី
ដែល​ត្រូវ​ការ​រៀន​វិជ្ជា​អ្វី                                           តែ​ជាប់​និយាយ​ខាត​រៀន​សូត្រ ។
មួយ​ទៀត​កុំ​បា​រៀន​ចិត្ត​ឈ្លោះ                                   ប្រកែក​ទ្រគោះ​រៀន​ឲ្យ​ស្លូត
សំដី​គេ​លើស​បា​កុំ​ស្រូត                                           រូតរះ​ចង់​ឈ្នះ​ឥត​អំពើ ។
រវល់​តែ​ចិត្ត​គ្រូ​បាធ្យាយ                                            ជំនុំ​អភិប្រាយ​រក​សើរើ
ឃើញ​ទោស​ហើយ​ផ្ចាល​តាម​ដំណើរ                         អ្នក​ណា​គេ​ប្រើ​ឲ្យ​ឈ្លោះ​គ្នា ។
ធម្មតា​ជា​អ្នក​រៀន​សិស្ស​សេក                                   កុំ​រៀន​កាច​ពេក​ណា​អាវ៉ា
គួរ​ខ្លាច​រំពាត់​គួរ​រាំងរា                                             ចិត្ត​កាច​នោះ​ណា​គួរ​នឿយណាយ ។
មួយ​ទៀត​រឿង​ល្បែង​លេង​មិន​សុខ                            ច្រើន​តែ​មាន​ទុក្ខ​បៀតបៀន​កាយ
លោក​ថា​លេង​ច្រើន ៗ ឈ្លោះ​ហើយ                          តែ​លេង​រឿយ ៗ ត្រូវ​រំពាត់ ។
អ្នក​អើយ​ធម្មតា​កើត​ជា​មនុស្ស                                 ឲ្យ​ដឹង​គាប់​ខុស​ទើប​គេ​រាប់
កុំ​រៀន​ធ្វើ​ល្មើស​លើស​នឹង​ច្បាប់                                 ចូរ​ស្ដាប់​ពាក្យ​នេះ​ចាំ​ទុក​ទៅ ។
គំនិត​សេក​សិស្ស​អ្នក​នៅ​វត្ត                                      ប្រោស​ប្រាណ​ប្រតិបត្តិ​ឲ្យ​ត្រឹមត្រូវ
កោត​ខ្លាច​លោក​គ្រូ​ជាង​ម៉ែ​ឪ                                    ចូល​ទៅ​ប្រតិបត្តិ​កុំ​ឲ្យ​អាក់ ។
បា​បៀក​ម្លូ​ស្លា​មូរ​បារី                                                ប្រគេន​ហើយ​ខ្មី​រៀប​រួស​រាក់
ថែទាំ​ដាំ​ទឹក​ក្ដៅ​ត្រជាក់                                            ទុក​ដាក់​របស់​តាម​របៀប ។
បើ​លោក​ហៅ​ប្រើ​ការ​អ្វី ៗ                                         រវៀស​រួស​ដៃ​ជា​ប្រញាប់
យក​ចិត្ត​ទុក​ដាក់​ជា​ដរាប                                         លោក​ប្រាប់​យើង​ធ្វើ​តាម​ព្រះ​ទ័យ ។
ផ្គាប់​គ្រូ​មិន​សូវ​មាន​គ្រោះ​ខ្លួន                                    បើ​ផ្គាប់​ឲ្យ​មួន​កុំ​សង្ស័យ
ខុស​ពីរ​បី​ដង​លោក​អភ័យ                                        បើ​មាន​ចំណី​ទុក​ឲ្យ​ស៊ី ។
ឥឡូវ​បញ្ឈប់​រឿង​ទារក                                           នឹង​លើក​ស្លែះ​ទុក​ត​សេចក្ដី
ពី​ត្រឹម​ណេះ​ទៅ​លើក​រឿង​ថ្មី                                     ទូន្មាន​ប្រុស​ស្រី​គ្រប់​រាល់​ខ្លួន ។
នឹង​ថ្លែង​ពី​រូប​យើង​រាល់​គ្នា                                        កើត​ក្នុង​សាស្នា​គិត​ឲ្យ​មួន
បើ​មិន​ប្រយ័ត្ន​ខ្លាច​ក្រែង​ចួន                                     សោះ​សូន្យ​មិន​កើត​ឥត​អំពើ ។
បំណាច់​កើត​ទាន់​ក្នុង​សាស្នា                                    គួរ​គិត​ប្រាថ្នា​កុំ​ពព្លើ
យក​ចិត្ត​ទុក​ដាក់​ធុរៈ​ជឿ                                          ក្រែង​ឥត​អំពើ​បង់​រូប​កាយ ។
ខំ​ស្វែង​រក​រៀន​ធម៌​បរមត្ថ                                         ប្រុង​ចិត្ត​ប្រយ័ត្ន​គិត​ឲ្យ​ឆ្ងាយ
ជីវិត​យើង​នេះ​នឹង​អន្តរាយ                                       សុទ្ធ​សឹង​តែ​ស្រាយ​ឥត​ខ្លឹមសារ ។
ឥត​មាន​អ្វី​យក​ជា​ទីពឹង                                           ពិត​ជា​ពុំ​ដឹង​ស្លាប់​ថ្ងៃ​ណា
ហេតុ​ដ្បិត​រូប​នេះ​អនិច្ចា                                           ជា​អនត្តា​ពុំ​ឃ្លៀង​ឃ្លាត ។
ហេតុ​ដូច្នោះ​ឯង​ប្រុស​ឬ​ស្រី                                       កើត​ក្នុង​លោកិយ​គួរ​ខ្មី​ឃ្មាត
រក្សា​សីល​ទាន​ខំ​សង្វាត                                           ចិត្ត​កុំ​ប្រមាថ​ដូច​ពណ៌នា ។
មាន​មក​ក្នុង​ច្បាប់​នេះ​ស្រាប់​ហើយ                            មិន​មាន​ខុស​ឡើយ​រៀង​រាល់​ឃ្លា
សំគាល់​ចាំ​ទុក​ទៅ​មុខ​ជា                                          គ្រឿង​អាវុធ្យាការ​សត្រូវ ។
អ្នក​ខំ​សំគាល់​ធម៌​សុខុម                                           ធ្វើ​ជា​អារម្មណ៍​ចាំ​ទុក​ទៅ
រាល់​រូប​មុខ​ជា​មិន​លែង​ត្រូវ                                      ការ​ស្លាប់​នោះ​នៅ​រាល់​រូប​ពិត ។
អ្នក​អើយ​អ្នក​ខំ​ត្រួត​ផ្ទៀងផ្ទាត់                                  កុំ​ថា​តែ​មាត់​ស្រេច​នៅ​ចិត្ត
សព្វ​ថ្ងៃ​ចិត្ត​យើង​គួរ​ពិនិត្យ                                       ដ្បិត​ចិត្ត​បុណ្យ​បាប​ច្រឡំ​គ្នា ។
ចិត្ត​ណា​ខិល​ខូច​បណ្ដេញ​ចេញ                                កុំ​ឲ្យ​វា​ខ្នាញ់​ក្នុង​រូបា
វា​នាំ​ឲ្យ​ឆុក​រូប​វេទនា                                                កើត​ទុក្ខ​កាល​ណា​វា​រត់​ចោល ។
រូប​យើង​សព្វ​ថ្ងៃ​ចិត្ត​ធំ​ណាស់                                    ធំ​ដាច់​បង្អស់​ជា​បង្គោល
អា​ខ្លះ​ជា​ភ្លើង​តែង​ដុត​រោល                                      អា​ខ្លះ​ដាល​ដោល​ឲ្យ​វង្វេង ។
អា​ខ្លះ​វា​ធ្វើ​ឲ្យ​ធុញ​ថប់                                             បុណ្យ​សីល​ទាន​ស្អប់​គ្មាន​កោត​ក្រែង
ខ្លះ​នាំ​បំផ្លាញ​ឫក្ស​ខ្លួន​ឯង                                        ឲ្យ​ធុញ​វង្វេង​នឹង​កាម​គុណ ។
ខ្លះ​វា​នាំ​លួច​ប្រពន្ធ​គេ                                              អា​ខ្លះ​បង្វែរ​ឲ្យ​លួច​ប្លន់
អា​ខ្លះ​កាប់​ចាក់​មិន​គិត​គន់                                       អា​ខ្លះ​លោភលន់​បោក​ប្រាស់​គេ ។
ហៃ​អស់​មហា​ជន​ទាំងឡាយ​អើយ                             បើ​ដូច្នេះ​ហើយ​ចូរ​អ្នក​គ្នេរ
អ្នក​ទុក​រក្សា​មិន​បាន​ទេ                                            ល្មម​អ្នក​វាយ​ជេរ​បណ្ដេញ​ចេញ ។
វា​នៅ​វា​នាំ​បំផ្លាញ​រូប                                                អ្នក​អើយ​កុំ​ឱប​កុំ​ស្រឡាញ់
ទាត់​ចោល​ឲ្យ​ឆ្ងាយ​ពី​ខ្លួន​ចេញ                                  តែ​អ្នក​ស្រឡាញ់​ខូច​ខ្លួន​ហើយ ។
​​​ដែល​នាំ​ខ្លួន​ខូច​ពីព្រោះ​ខឹង​                                       អន្តរាយ​មិន​ដឹង​ខ្លួន​សោះ​ឡើយ
នាំ​ទាញ​លិច​លង់​មិន​ដឹង​ត្រើយ                                អ្នក​កើយ​អ្នក​គិត​ឲ្យ​មែនទែន ។
អ្នក​គិត​តែ​ល្អ​ត្រូវ​ត្រឹម​ត្រង់                                       ល្មម​អ្នក​រំពឹង​លើ​ខ្លួន​បាន
ទៅ​ណា​យក​ទៅ​ជាប់​នឹង​ប្រាណ                               គ្រាន់​បាន​ផ្ញើ​រូប​ផ្ញើ​ជីវិត ។
តាម​បន្ទូល​ព្រះ​អង្គ​ទុក​ឲ្យ                                         នឹង​បាន​ទៅ​សោយ​សួគ៌​សម្បត្តិ
កោត​ខ្លាច​ឲ្យ​ទៀង​ទៀត​ប្រយ័ត្ន                                 កុំ​ឲ្យ​មាន​ភ្លាត់​ភ្លាំង​ថ្លស់​ធ្លោយ ។
បើ​ជាប់​ធម៌​សីល​ទាន​ទៅ​រ៉ា                                       គ្រាន់​បាន​ជា​គ្នា​យិត​យោង​ជួយ
រាប់អាន​ស្រឡាញ់​ដូច​ខ្លួន​មួយ                                 សីល​ទាម​នេះ​ហើយ​ស្មើ​ជីវិត ។
ឲ្យ​អ្នក​ភាវនា​តែ​សព្វ​ថ្ងៃ                                            អកុសល​ចង្រៃ​គ្មាន​ហ៊ាន​ជិត
បាក់​បប​ខ្លប​ខ្លាច​ខ្ចាយ​ប្រាស​ព្រាត់                             អន្តរធាន​បាត់​ខ្ចាត់​ទៅ​ឯង ។
អ្នក​កុំ​ស្អប់​ខ្ពើម​សីល​សិក្ខា                                         លោក​សង្ឃ​អាចារ្យ​ក្ដី​ចៀសវាង
ដួងកែវ​កំណើត​ដល់​រូប​រាង                                      លោក​តែង​ដុះ​លាង​រូប​ខន្ធោ ។
ព្រះ​ធម៌​ថ្លៃថ្លា​គ្មាន​ស្អប់​សត្វ                                      អ្នក​កុំ​គិត​កាត់​មិន​ដឹង​គួរ
លោក​តែង​ដឹក​ដៃ​អ្នក​ទៅ​សួគ៌                                   កុំ​គិត​ចិត្ត​ជួរ​គួរ​ខ្លាច​ស្លាប់ ។
តែ​ផុត​រលត់​ទៅ​កាល​ណា                                        ទៅ​តាម​វេរា​បុណ្យ​នឹង​បាប
ធ្វើ​អ្វី​បាន​នោះ​ជា​ដរាប                                            ប្រាប់​យំភូបាល​ធ្វើ​តាម​កម្ម ។
ត្រូវ​ដុត​ត្រូវ​ស្ងោរ​ត្រូវ​ស្ទូច​ថ្ពក់                                    ត្រូវ​ដោល​ត្រូវ​រុក​កាប់​ចិញ្ច្រាំ
ត្រូវ​ឡើង​រកា​ដែក​តាម​កម្ម                                        តាម​ហេតុ​ដែល​ចាំ​ធ្វើ​ហួស​ហើយ ។
ទោស​ខ្លះ​ត្រូវ​បុក​អង្រែ​ដែក                                      ល្អិត​ល្អោច​ខ្ទេច​បែក​ដូច​សំឡី
ស្លាប់​ហើយ​រស់​វិញ​តែ​រាល់​ថ្ងៃ                                   រង​ភ័យ​នរក​វេទនា​ណាស់ ។
ស្រែក​យំ​លន្លោច​ខ្លោច​ឈឺ​ផ្សា                                   ពីព្រោះ​អាត្មា​ធ្វើ​កម្ម​ក្រាស់
ប្រកាច់​ងីងើ​ធ្វើ​ទីស​ទាស                                          ផ្ដេស​ផ្ដាស​រក​អ្វី​ទីពឹង​គ្មាន ។
យំ​ទួញ​ស្រែក​ហៅ​ប្រពន្ធ​ប្ដី                                       កូន​ចៅ​ប្រុស​ស្រី​តាម​មួយ​គ្មាន
ហុត​ខ្ទុះ​ផឹក​ឈាម​ដោយ​សារ​ឃ្លាន                             មិន​មាន​អ្វី​ស៊ី​លំបាក​ណាស់ ។
ខំ​ស្រែក​អង្វរ​យម្ភូបាល                                            ថា​ខ្ញុំ​រាង​ចាល​ហើយ​លោក​ម្ចាស់
គេ​រឹត​រូត​ចង​ថង​វាយ​ទះ                                           ថា​ពះ​អា​ចោរ​ខូច​អប្រីយ៍ ។
មឹង​ឯង​លួច​ប្លន់​កាប់​ចាក់​គេ                                     មិន​មាន​ទំនេរ​តែ​រាល់​ថ្ងៃ
ប្រពន្ធ​ប្រី​គេ​ឯង​គាប់​ចៃ                                           លួច​មិន​ប្រណី​ព្រោះ​ចិត្ត​ធំ ។
ប្រមាទ​ម៉ែ​ឪ​គ្រូ​អាចារ្យ                                             ជញ្ជីង​ធ្ងន់​ស្រាល​ថ្លឹង​បន្លំ
ដេញ​បាញ់​អម្រឹគ​សត្វ​តូច​ធំ                                     មិន​មេត្តា​ពុំ​ប្រណី​ឡើយ ។
ផឹក​ស្រា​ស្រវឹង​ក្រហម​ភ្នែក                                       ចិត្ត​ត្រអាល​ត្រេក​មិន​មាន​ស្បើយ
គ្មាន​គិត​ធ្វើ​បុណ្យ​សីល​ទាន​ឡើយ,                            រៀន​ធម៌​ឲ្យ​ហើយ​តាម​ស្ថាន ។
រី​យម្ភូបាល​ទាំង​បួន​នាក់                                           តែង​តែ​ទាត់​ធាក់​ច្រាស​ច្រំ​ច្រាន
កាន់​លំពែង​ចាក់​សុះ​សព្វ​ប្រាណ                               អ្នក​ខ្លះ​សោត​បាន​ទឹក​ទង្ដែង ។
យក​មក​ចាក់​ស្រេច​ហុច​ឲ្យ​ទៅ                                  ហើយ​កាន់​ពូថៅ​ឈរ​កំហែង
ថា​ហ៍​នេះ​ស្រា​របស់​ឯង                                           ដែល​អា​ធ្លាប់​តែង​ផឹក​ពី​មុន ។
អញ​បិទ​យ៉ាង​ល្អ​ទុក​សម្រាំង                                    ក្បាល​ស្រា​យ៉ាង​ខ្លាំង​ពីសា​ស៊ុន
ផឹក​ទៅ​អាវ៉ា​វា​បាត់​គ្រុន                                            មិន​បាច់​គ្នេរ​គ្នាន់​គិត​ថ្លៃ​ថ្នូរ ។
អញ​ឲ្យ​អា​នាង​ឯង​ផឹក​ចុះ                                        ដោយ​ចិត្ត​អញ​ស្មោះ​មិន​លក់​ដូរ
ឲ្យ​ផឹក​ទទេ​គ្មាន​ថ្លៃថ្នូរ                                              ដ្បិត​ធ្លាប់​ផឹក​ហូរ​ពី​ដើម​មក ។
រី​ឯ​អស់​ពួក​សត្វ​នរក                                               ភ័យ​ភិត​ជា​ទុក​រត់​ពួន​ជ្រក
យំភូបាល​គម្រាប​ដេញ​សង្ឃក                                  ជេរ​ស្រែក​កំហ៊ក​កំហែង​ចាក់ ។
បាន​ហើយ​បំផឹក​ទឹក​ទង្ដែង                                       គិត​ទៅ​គួរ​ស្ញែង​ភ្លើង​ឆេះ​ឆាប
រលាក​រលួយ​រលាយ​ស្លាប់                                        ប្រែ​ប្រាណ​ក្រឡាប់​រស់​ឡើង​វិញ ។
អាហារ​នៅ​ក្នុង​ស្ថាន​នរក                                         នោះ​មាន​តែ​ល្មក់​ខ្ទុះ​ឈាម​មិញ
ហើយ​ក្រ​នឹង​បាន​ស៊ី​ឲ្យ​ពេញ                                    ពោះ​កើត​ទុក្ខ​ម្នេញ​នឹង​ភ្លើង​ក្ដៅ ។
ឯ​ណា​ស្រេក​ទឹក​ស្ងួត​ខាស់​ក                                     ឃើញ​ទឹក​ថ្លា​ល្អ​រត់​សំដៅ
ស្ទើរ​ស្ទុះ​ស្ទើរ​លោត​រត់​លឿន​ស្លៅ                              លុះ​បាន​ដល់​ទៅ​ក្បង់​ទឹក​ឡើ ។
ពុំ​ទាន់​នឹង​បាន​ដល់​ក្នុង​ពោះ                                     រី​ឯ​ទឹក​នោះ​ក្លាយ​ជា​ភ្លើង
ឆាប​ឆេះ​ដាល​រាល​ដល់​ចុង​ជើង                                ស្ទុះ​រត់​ក្រញើង​ភ្នែក​ស​ស្គុះ ។
ភ្លើង​ឆេះ​ខ្មៅ​រោល​រលួយ​សាច់                                   របូត​អស់​អាចម៍​ពី​ក្នុង​ពោះ
ស្លាប់​ហើយ​បណ្ដាល​ឡើង​ជា​រស់                              មិន​ខុស​មួយ​ថ្ងៃ​មួយ​រយ​ដង ។
តែង​តែ​នឹង​ស្លាប់​ក្រឡាប់​កើត                                   រាប់​ជាតិ​កំណើត​ច្រើន​កន្លង
វេទនា​រង​ទុក្ខ​រង​ទោស​ផង                                        ស្រែក​យំ​រំពង​រង​កម្ម​ក្រាស់ ។
សម្ដែង​អំពី​សត្វ​នរក                                               នឹង​លើក​ស្លេះ​ទុក​ប៉ុណ្ណេះ​ចុះ
មាន​ច្រើន​ប្រការ​ថ្លែង​មិន​អស់                                   គ្រា​នេះ​នឹង​ថ្លែង​លោកិយ​វិញ ។
លោកិយ​នេះ​ត្រូវ​តែ​ខំ​រៀន                                       ចំណេះ​របៀន​ខំ​ទន្ទេញ
ធម៌​បរមត្ថ​អត្ថ​ប្រែ​ចេញ                                           ជា​ពាក្យ​ខ្មែរ​វិញ​តាម​តិច​ច្រើន ។
មួយ​ម៉ាត់​ពីរ​ម៉ាត់​ខំ​ឧស្សា                                         តាំង​ចិត្ត​ភាវនា​នឹង​ចម្រើន
ផលានិសង្ស​នឹង​បាន​កើន                                        បើ​មិន​ក្រវើន​ឥត​អំពើ ។
ចេះ​តិច​ចេះ​ច្រើន​ឲ្យ​ជាក់​ច្បាស់                                កុំ​សូត្រ​ផ្ដេស​ផ្ដាស​ពព្លើ
បន្លែ​បន្លំ​ដូច​មមើ                                                    ងេងើ​ផ្ដេស​ផ្ដាស​មិន​ច្បាស់​តួ ។
ងឿង​ឆ្ងល់​ត្រង់​ណា​ចូរ​ប្រតិបត្តិ                                 លោក​ណា​ចេះ​ស្ទាត់​ឲ្យ​ស៊ើប​សួរ
ពិនិត្យ​សង្កេត​រៀងរាល់​តួ                                         ចាំ​ទុក​ទៅ​គួរ​នឹង​មាន​អាង ។
សេចក្ដី​ស្លាប់​មាន​តែ​រាល់​គ្នា                                      គួរ​រាង​គួរ​រា​គួរ​ខំ​សាង
កំណត់​មាន​ឈ្មោះ​នៅ​ក្នុង​ក្រាំង                                ចាប់​បាន​ភើច​ឆាំង​វា​មិន​លែង ។
ជា​អ្នក​កន្ទ្រឹស​កាច​អាក្រក់                                        ចូល​ចាប់​កាប់​ឆក់​ឥត​កោត​ក្រែង
សំពះ​បង់​ដៃ​គ្មាន​យល់​ឯង                                       ចាប់​បាន​មិន​លែង​ឲ្យ​រួច​ទេ ។
ទុក​ជា​មាស​ប្រាក់​ទាំង​ប៉ុន្មាន                                     គេ​មិន​ទុក​ប្រាណ​នៅ​ទំនេរ
ចោល​កូន​ចោល​ចៅ​ចោល​ឪ​ម៉ែ                                  ចោល​កេរ្តិ៍​ចោល​ស្រែ​ទ្រព្យ​របស់ ។
អង៉្វរ​ថា​ខ្ញុំ​ធ្វើ​បុណ្យ​ទាន                                           ឧទ្ទិស​បញ្ជូន​ឲ្យ​លោក​ម្ចាស់
សូម​បង្អង់​ឲ្យ​រៀប​កូន​អស់                                        គេ​គ្មាន​ស្រណោះ​ស្ដាប់​អ្នក​ទេ ។
ថា​ឱ​អ្នក​ផង​ទាំងឡាយ​យើយ                                   មរណ​នេះ​ហើយ​មិន​ទំនេរ
មាន​រាល់​តែ​រូប​មិន​តែ​គេ                                          យើង​ក៏​មាន​ដែរ​មិន​រម្លង ។
តាម​ព្រះ​ពុទ្ធ​ដីកា​ឲ្យ​ភាវនា                                        រំឭក​គាថា​បី​បទ​ផង
ឲ្យ​រឿយ ៗ ណាស់​កុំ​រម្លង                                        ទើប​បាន​ផល​ផង​យ៉ាង​ឧក្រិដ្ឋ ។
អជិវស្វេវ​ថ្ងៃ​នេះ​ស្អែក                                              បរម​ស្វេវ​ខាន​ស្អែក​ពិត
ឲ្យ​ខំ​ភាវនា​រំពឹង​គិត                                                 ថា​អញ​ប្រាកដ​ជា​នឹង​ស្លាប់ ។
រំឭក​ឲ្យ​ជាប់​រាល់​វេលា                                             កុំ​ឲ្យ​ឃ្លាត​ឃ្លា​មិន​ត្រង់​ត្រាប់
ឲ្យ​លង់​ចិត្ត​ចុះ​ទៅ​តាម​ច្បាប់                                     ទើប​គាប់​ដូច​ព្រះ​បន្ទូល​ថា ។
សង្វេគ​បង្វឹក​កុំ​ឲ្យ​ភ្លេច                                             ឲ្យ​បាន​សម្រេច​ធម៌​អនិច្ចា
រំពឹង​ឲ្យ​ច្បាស់​ផ្ចាល​ផ្ដន្ទា                                           ថា​អញ​ត្រូវ​ការ​ស្លាប់​មិន​លែង ។
ភាវនា​កុំ​ភ្លេច​រាល់​វេលា                                            ឲ្យ​បាន​ពិស្ដារ​ច្រើន​យូរ​វែង
បង្វឹក​បង្ហាត់​គំនិត​ឯង                                             គួរ​ស្ញែង​ខ្លាច​ស្លាប់​រូប​វេទនា ។
រតនៈ​ត្រ័យ​ទាំង​បី​បទ                                              ឲ្យ​ចាំ​រត់​មាត់​រៀង​រាល់​ឃ្លា
ថ្វាយ​បង្គំ​ព្រះ​រាល់​វេលា                                           ជា​គ្រឿង​សស្ត្រា​ការ​សត្រូវ ។
សំគាល់​ធម៌​ណា​ជា​បរមត្ថ                                        ប្រុង​ប្រៀប​ប្រយ័ត្ន​ចាំ​ទុក​ទៅ
រាល់​រូប​មុខ​ជា​មិន​លែង​ត្រូវ                                      ការ​ស្លាប់​មាន​នៅ​រូប​ទាំងអស់ ។
អាចារ្យ​ឲ្យ​ធម៌​កម្រ​បាន                                            ព្រលឹង​វិញ្ញាណ​មិន​ឮ​សោះ
ស្ងួត​មាត់​ច្រហក​ក្រៀម​ផ្អស់                                      លុះ​តែ​ភ័ព្វ​ខ្ពស់​ទើប​ស្ដាប់​បាន ។
អរហំ​តាំង​ចិត្ត​គិត​ឲ្យ​ហើយ                                       អ្នក​កុំ​បណ្ដាយ​ឲ្យ​ចាក​ស្ថាន
សំណាង​តិច​ច្រើន​បាន​មិន​បាន                                កុំ​ខាន​ចាំ​តែ​ទីពឹង​គេ ។
កុំ​អួត​កុំ​អាង​សំណាង​ខ្ពស់                                        ក្រែង​ជួន​ជា​ខុស​ទៅ​ទទេ
វេទនា​ខ្វេស​ខ្ខាស់​ដូចជា​គេ                                       គិត​គ្នេរ​ទៅ​ឃើញ​លំបាក​ក្រៃ ។
មរណ​ទុក្ខ​នេះ​លំបាក​ណាស់                                    លុះ​ដល់​ប្រទះ​ទើប​បាន​ភ័យ
មិន​ដឹង​ជា​ក្រ​ឬ​ជា​ងាយ                                           យើង​អ្នក​នៅ​អាយ​មិន​ដឹង​សោះ ។
ស្លាប់​ទៅ​ប៉ុន្មាន​បាត់​សូន្យ​ឈឹង                                 គ្មាន​ឮ​ដំណឹង​នៅ​តែ​ឈ្មោះ
ធ្វើ​បុណ្យ​តែ​រូប​ដូច​គល់​ឧស                                     ដុត​តារ​បញ្ចុះ​ថា​បាន​ហើយ ។
ត្រង់​ក្រ​ត្រង់​ងាយ​គ្មាន​ដំណឹង                                  មិន​មាន​វិល​វឹង​មក​ប្រាប់​ឡើយ
ដុត​តារ​បាន​ចៅ​ទុក​ព្រងើយ                                      អ្នក​អើយ​គេ​ធ្វើ​តប​គុណ​គេ ។
បើ​កូន​ស្រុះ​ស្រួល​ដោយ​ចិត្ត​ស្មោះ                             ធ្វើ​បុណ្យ​ចំពោះ​ទៅ​ឪ​ម៉ែ
តាម​ដោយ​សុចរិត​បាន​ខ្លះ​ដែរ                                  បើ​ចិត្ត​វា​ប្រែ​មិន​ត្រង់​ស្មោះ ។
អ្នក​កុំ​រំពឹង​បាន​ទៅ​ដល់                                            វា​គិត​ខ្វាយ​ខ្វល់​នឹង​របស់
ចិត្ត​វា​ក៏​ដឹង​មិន​ត្រង់​ស្មោះ                                        ធ្វើ​ច្រើន​ក្រែង​អស់​ក្រ​ខ្លួន​វា ។
វា​រៀប​ដំណើរ​ដាក់​ទៅ​ឲ្យ                                         របស់​ខ្សត់​ខ្សោយ​យ៉ាង​ខ្ជីខ្ជា
ប្រអប់​ចាន​ឆ្នាំង​កាំបិត​ព្រា                                        ទ្រព្យ​ណា​ឥត​ការ​វា​ដាក់​ផ្លុង ។
ទិញ​ផ្តិល​ឬ​ថាស​ប្រអប់​ស្ដើង                                    ប័ង្សកូល​ដំកើង​ថ្វាយ​ព្រះ​សង្ឃ
អាឡៃ​សោក​ស្ដាយ​យំ​ទ្រហឹង                                    ស្ទើរ​នឹង​ផ្ដូរ​ខ្លួន​សូម​ទៅ​ផង ។
អាឡៃ​ខ្លាំង​ណាស់​មួយ​ខែ​ប្ល៉ាយ                                 ចែក​ទ្រព្យ​ប្រញាយ​គ្រប់​បង​ប្អូន
បាន​តិច​បាន​ច្រើន​កើត​សៅហ្មង                               ប្អូន​បង​ទាស់​គ្នា​កើត​ក្ដី​ក្ដាំ ។
អ្នក​អើយ​ខំ​ប្រឹង​ចិញ្ចឹម​កូន                                       ផ្ដូរ​ចិត្ត​ផ្ដូរ​ខ្លួន​នឹង​ពៀរ​កម្ម
មិន​ឲ្យ​អត់​ឃ្លាន​ប្រឹង​ទ្រ​ទ្រាំ                                       ដល់​ខ្លួន​ប្រឋម​ចាស់​ជរា ។
រក​កូន​ណា​មួយ​អាសូរ​គ្មាន                                      ប្រដៅ​ទូន្មាន​មិន​ស្ដាប់​ណា
ប្រទុស្ត​រឹង​រុះ​ឈ្លោះ​ឆ្លើយ​ថា                                      ឫស្យ៉ា​ផ្ទុញ​ផ្ទាល់​បង្កាច់​វិញ ។
ស្រឡាញ់​កូន​ស្ទើរ​ប្ដូរ​ជីវិត                                        ខំ​អត់​មិន​ហ៊ាន​ហើប​ហា​ចេញ
ទឹក​ភ្នែក​សស្រោក​ពោះ​ពោរ​ពេញ                             កូន​ចៅ​ស្រឡាញ់​មិន​ដូច​ចិត្ត ។
ម្ល៉ោះ​ហើយ​ខឹង​ខ្នាញ់​ស្ដី​ឲ្យ​វា                                     ឥត​មាន​កូន​ណា​ដូច​គំនិត
វា​ថា​ឯង​ចាស់​មិន​ប្រព្រឹត្ត                                         ម្ល៉ោះ​ហើយ​ខឹង​ចិត្ត​អាណិត​ខ្លួន ។
ទ្រព្យ​ធន​ណា​ល្អ​មិន​ធ្វើ​បុណ្យ                                   ផ្គត់​ផ្គង់​អម្រុង​ទុក​ឲ្យ​កូន
បុណ្យ​ទាន​មិន​បាន​ធ្វើ​មាំមួន                                    ក្រែង​កូន​គ្មាន​ស៊ី​គ្មាន​ស្លៀក​ពាក់ ។
ទាល់​តែ​ស្លាប់​ទៅ​រង​វេទនា                                       ឥត​មាន​កូន​ណា​ជួយ​ធុរៈ
ទ្រព្យ​របស់​ចែក​វា​មាន​មាស​ប្រាក់                              គិត​ចុះ​ណា​អ្នក​កុំ​សង្ស័យ ។
ស្លាប់​ទៅ​រំពឹង​កូន​ធ្វើ​បុណ្យ                                      ពិចារណា​ចុះ​ជន​ទាំង​ប្រុស​ស្រី
តែ​មិន​ប្រយ័ត្ន​ទៅ​អវិចី                                             ធ្វើ​អ្វី​ធ្វើ​ទៅ​ទាន់​ខ្លួន​រស់ ។
រៀន​ធម៌​ប្រតិបត្តិ​តាម​សម្មា                                      ព្រះ​អង្គ​ទេសនា​មិន​ដែល​ខុស
រៀន​សូត្រ​ភាវនា​ទាន់​ខ្លួន​រស់                                     គួរ​គិត​ពិគ្រោះ​នឹង​អ្នក​ប្រាជ្ញ ។
គេ​ធ្វើ​បុណ្យ​ឲ្យ​មិន​ទៀង​ណា                                    ស្រេច​នៅ​អាត្មា​ក្រែង​កោត​ខ្លាច
កាន់​សីល​ភាវនា​រាល់​ព្រឹក​ល្ងាច                                 នោះ​អាច​ប្រាកដ​ទៀង​ជា​បាន ។
ដល់​វេលា​ស្លាប់​លះ​លែង​ជាតិ                                   អន្ទោល​ឃ្លា​ឃ្លាត​មនុស្ស​លោក​ឋាន
តេជះ​ភាវនា​ធម៌​សីល​ទាន                                        នាំ​ប្រាណ​ហោះ​ផ្សង​ទៅ​តុសិត ។
ស្ថាន​នោះ​មែន​មាន​ប្រាង្គណ៍​ប្រាសាទ                        ប្រសើរ​ស្អាង​ស្អាត​អស់​ពី​ចិត្ត
សម្បត្តិ​ទ្រព្យ​ហូរ​ចូល​លែង​គិត                                  រាប់​ពុំ​អស់​ឥត​គ្មាន​ខ្វះ​អ្វី ។
មាន​ហ្វូង​នាង​ស្រី​ទេព​កញ្ញា                                      នៅ​ជា​បរិវារ​រូប​ស្រស់​ស្រី
ពីរ​ពាន់​សម្រាប់​ជា​ប្រក្រតី                                        មាន​តូរ្យ​តន្ត្រី​ត្រែ​ស្រឡៃ ។
ដេញ​ដំ​ប្រគំ​រាំ​ច្រៀង​ថ្វាយ                                       ឮ​សព្ទ​សូរ​សាយ​ពីរោះ​ក្រៃ
រាល់​ពេល​វេលា​អាចិន្ត្រៃ                                           សព្វ​ថ្ងៃ​គាប់​ចៃ​ល្អ​ចំឡែក ។
អស់​ពួក​ស្រី​ស្នំ​ក្រម្ការ​គាល់                                       រាយ​រៀង​រូប​រាល់​យ៉ាង​ឯក ៗ
ស្អាង​ខ្លួន​ចូល​យាម​តាម​ដោយ​ឡែក                           ដោយ​ពួក​ដោយ​ប៉ែក​ចែក​វេន​គ្នា ។
គ្មាន​អាក់​គ្មាន​អៀន​គ្មាន​អន់​ចិត្ត                                គ្មាន​ច្រណែន​គិត​នឹង​និន្ទា
តាម​តែ​សព្វ​ព្រះ​ហឫទយា                                        នឹង​រូប​អ្នក​ណា​ឥត​មន្ទិល ។
សម្ដែង​បែប​នេះ​យ៉ាង​ថោកទាប                                បើ​តាម​សភាព​អំណាច​សីល
កាន់​ខ្ជាប់​ខំ​រៀន​សូត្រ​កុំ​ខ្ជិល                                      រំកិល​ជាតិ​កើន​លឿន​ទៅ​មុខ ។
បាន​ដល់​អរិយ​មគ្គ​ក៏​សឹង​មាន                                   សម្រេច​និព្វាន​ស្ថាន​ក្សេន​សុខ
ប្រាស​ចាក​អំពី​សេចក្ដី​ទុក្ខ                                        ប្រយោជន៍​ទៅ​មុខ​ព្រោះ​តែ​សីល ។
ហេតុ​នេះ​គួរ​អ្នក​ខំ​សង្វាត                                         ចិត្ត​កុំ​ប្រមាទ​ដូចជា​ទ្មិល
ខំ​រៀន​សព្វ​ថ្ងៃ​កុំ​គិត​ខ្ជិល                                           នឹង​បាន​រំកិល​ជឿន​ជាតិ​ទៅ ។
តាំង​ចិត្ត​ធ្វើ​ឲ្យ​បរិសុទ្ធ                                              ឲ្យ​ទៀង​ហ្មត់ចត់​ត្រង់​ត្រឹមត្រូវ
ប្រព្រឹត្ត​ដើរ​តាម​គន្លង​ផ្លូវ                                          អរិយ​មគ្គ​កូវ​នឹង​បាន​ខ្លះ ។
អ្នក​ឯង​កុំ​នឹក​ថា​ខ្លួន​នៅ                                           ក្មេង​ទេ​ឥឡូវ​មិន​ទាន់​ចាស់
ឈប់​ចាំ​បង្អង់​ឲ្យ​ចំណាស់                                        សន្សឹម​គិត​ប្រាស​រក​រៀន​ធម៌ ។
កុំ​គិត​ក្នុង​ចិត្ត​ស្រវឹង​ថា                                            ខ្លួន​អ្នក​ឯង​ណា​នៅ​ខ្លួន​ល្អ
ក្អេង​ក្អាង​ក្នុង​ចិត្ត​គិត​ស្មោះ​ស                                    អួត​អរ​នឹង​រូប​ឥត​រោគ​ចាប់ ។
ហើយ​អ្នក​កុំ​គិត​ថា​ខ្លួន                                             ចំណាប់​មាំមួន​មិន​ទាន់​ស្លាប់
បន្តិច​ទៀត​សិន​សិម​រៀន​ច្បាប់                                  ធ្វើ​តាម​សណ្ដាប់​គ្រូ​អាចារ្យ ។
គិត​គំនិត​នោះ​ខុស​មិន​ស្អាត                                     ចាត់​ជា​ប្រមាទ​ក្នុង​សង្ខារ
សំដី​យ៉ាង​នឹង​មិន​គួរ​ថា                                           កុំ​អ្នក​ចរចា​ចាត់​ចោល​ចេញ ។
ផ្លូវ​ស្លាប់​សព្វ​ថ្ងៃ​ទៅ​ហូរហែ                                       មិន​គិត​កាញ់​គ្នេរ​រៀន​ទន្ទេញ
បង្ការ​ប្រយ័ត្ន​ខ្លួន​នោះ​មិញ                                       ទៅ​វិញ​ពន្លឺ​ផ្លូវ​ឲ្យ​យល់ ។
ព្រលឹង​ថយ​ចេញ​អស់​វិញ្ញាណ                                 រូប​ប្រាណ​ចង្ក្រាង​ដូច​ឧស​គល់
កំពុង​នៅ​ពាល​គ្មាន​គិត​យល់                                    ធ្លាក់​ដល់​ជរា​មរណា​ក្ស័យ ។
ទើប​បាន​គិត​ឃើញ​ភ័យ​រក​ផ្លូវ                                  រក​ម៉ែ​រក​ឪ​ព្រះ​គុណ​ថ្លៃ
គ្មាន​ធម៌​សូត្រ​អុជ​ធូប​សព្វ​ថ្ងៃ                                    ទៀប​ក្ស័យ​ដឹង​ខ្លួន​ជា​តុកឡុង ។
លុះ​ដល់​រោគ​មក​បៀតបៀន​កាយ                             ឈឺ​ចុក​សៀត​សាយ​ជាប់​ដល់​ចុង
អាហារ​បាយ​ទឹក​ទោះ​ជ្រូក​ហុង                                  ដាក់​ចុះ​ក្នុង​មាត់​លេប​មិន​បាន ។
ដឹង​ខ្លួន​ជាក់​ច្បាស់​ជា​នឹង​ក្ស័យ                                 ភិត​ភ័យ​ពេក​ក្រៃ​ពន់​ប្រមាណ
ប្រមើល​មើល​រូប​រាង​ខ្លួន​ប្រាណ                                រឹង​ជា​រំខាន​ចិត្ត​ជា​ទុក្ខ ។
ស្ដាយ​កូន​ស្ដាយ​ចៅ​ស្ដាយ​ប្រពន្ធ                              ស្ដាយ​អស់​ទ្រព្យ​ធន​រែង​វិតក្ក
ទ្រូង​ត្រួត​ស្ងួត​ស្អប់​សញ្ជប់​មុខ                                   រោគ​រឹង​រឹត​ទុក​កាន់​តែ​ខ្លាំង ។
លុះ​ដល់​ទៀប​ហៀប​ជិត​នឹង​ក្ស័យ,                             ភិត​ភ័យ​ពេក​ក្រៃ​ស្លន់​ស្លុត​ស្លាំង
ស្មារតី​ភ្លេច​ភ្លើ​ដល់​កំឡាំង                                        ទើប​រក​រៀប​ក្រាំង​សូត្រ​ការ​វតា ។
ប្រាថ្នា​ចង់​ឲ្យ​ល​ដោះ​កម្ម                                          តែ​គ្មាន​បាន​ចាំ​បទ​ត្រង់​ណា
រវល់​តែ​នឹង​ឈឺ​ខ្លោច​ផ្សា                                           ក្នុង​អង្គ​កាយា​ពន់​ប្រមាណ ។
ធម៌​រៀន​ចេះ​ហើយ​គ្មាន​រក្សា                                     ដល់​ភ័យ​ស្រវ៉ា​រក​ធម៌​គ្មាន
មិន​រក្សា​ទុក​បម្រុង​ប្រាណ                                        មិន​ចេះ​រាប់អាន​ចោល​បង់​បោះ ។
ប្រៀប​ដូច​បង​ប្អូន​ស្រឡាញ់​គ្នា                                  យូរ​ទៅ​ឃ្លាត​ឃ្លា​មិន​រាប់​សោះ
មិន​ដែល​ហៅ​រក​ចំ​ចេញ​ឈ្មោះ                                 ពីព្រោះ​ចិត្ត​លោភ​ដូច្នេះ​ឯង ។
ដល់​ភ័យ​ហៅ​រក​បង​ប្អូន​ជួយ                                    ប្អូន​បែរ​មុខ​ក្រោយ​មិន​គិត​ក្រែង
កាល​ណា​គេ​នឹង​ស្រណោះ​ឯង                                 ក្រែង​តែ​មាន​ព្រេង​បុណ្យ​វាស្នា ។
អំពី​អតីត​សាង​មក​ច្រើន                                          ជួយ​ថែ​ក្រវើន​នោះ​មិន​ថា
គ្មាន​គិត​សន្សំ​មគ្គ​ផលា                                            បង្ការ​ប្រយ័ត្ន​ដល់​ខ្លួន​ស្លាប់ ។
អ្នក​ស្លាប់​ទៅ​មុន​នោះ​ច្រើន​ណាស់                            មិន​ដែល​ប្រទះ​វិល​មក​ប្រាប់
ដំណើរ​ដែល​ទៅ​ឲ្យ​យើង​ស្ដាប់                                  សារសព្ទ​ឲ្យ​ដឹង​បែប​យ៉ាង​ណា ។
តែ​ស្លាប់​ទៅ​បាត់​ជ្រងំ​ឈឹង                                       មិន​ដែល​វិល​វឹង​មក​ប្រាប់​ថា
ទៅ​បាន​សុខ​ទុក្ខ​យ៉ាង​ម្ដេច​ម្ដា                                   ឲ្យ​យើង​រាល់​គ្នា​បាន​ដឹង​ផង ។
ក្រែង​ខ្ញុំ​លើស​លោះ​ខុស​សេចក្ដី                                 មិន​គួរ​គប្បី​បែប​ទំនង
ខុស​ពាក្យ​កុប​តិន​មិន​ប៉ិន​ឃ្លោង                                ខុស​បែប​គន្លង​បែប​ធម៌​អាថ៌ ។
ដ្បិត​ទើប​នឹង​រៀប​រៀន​លើក​ម្ដង                                សេចក្ដី​ច្រើន​ឆ្គង​គ្រប់​ប្រការ
លោក​ណា​ចេះ​អាថ៌​សូម​មេត្តា                                  ដម្រង់​ភាសា​ឲ្យ​ទាន​ផង ។
ឥឡូវ​បញ្ឈប់​ចប់​សេចក្ដី                                          ល្មម​គួរ​គប្បី​ស្ដាប់​ហើយ​ហោង
អស់​ទាំង​សន្ដាន​គួរ​ចាំ​ចង                                        សូរេច​ម្ល៉េះ​ផង​ចប់​ឯវំ ។
​         ​​​​​​​​​​​​​​          ​​​​​​​​​​​នេះ​ច្បាប់​ក្រិត្យ​ក្រម


No comments:

Post a Comment