Wednesday, 8 June 2016

នីតិសាស្ត្រ

អាចារ្យ ហឹម
                           របៀបតែងកាព្យ បទព្រហ្មគីតិ
                           សូមមេត្តាអានសង្កេតកាព្យដ៏ល្អនេះ
នីតិសាស្ត្រ

អាចារ្យ ហឹម

                                      ក្រុម​ជំនុំ​ប្រែ​ព្រះ​ត្រៃបិដក​រៀប​រៀង

                                           អារម្ភកថា

                        ខ្ញុំ​ផ្គុំ​ម្រាម​ទាំង​ដប់                                  បរិបូណ៌​គ្រប់​នូវ​ក្រចក      
                        បី​ដូច​កល់​ត្របក                                   កេសរ​ផ្កា​ឈូក​ក្រពុំ ។
                        ដោម​ដាក់​ដល់​លើ​ភ្នែក                          ត្រង់​លង្វែក​នា​ប្រជុំ 
                        ចិញ្ចើម​ថ្វាយ​បង្គំ                                  ឆ្ពោះ​ព្រះ​ពុទ្ធ​មង្កុដ​លោក ។ 
                        ហើយ​ក្រាប​អភិវាទ                                ព្រះ​ធម៌​ស្អាត​ឥត​ស្មោក​គ្រោក      
                        ដែល​ព្រះ​ពុទ្ធ​មាន​ជោគ                          ទ្រង់​សំដែង​ប្រដៅ​ជន ។    
                        ហើយ​ក្រាប​ថ្វាយ​បង្គំ                             ព្រះ​សង្ឃ​សម​ប្រសើរ​លន់  
                        សាវក​ព្រះ​មាន​គុណ                             ជា​ស្រែ​បុណ្យ​ដល់​សព្វ​សត្វ ។      
                        សូម​គុណ​រតន​ត្រ័យ                              ប្រសើរ​ក្រៃ​ជួយ​កំចាត់
                        ទុក្ខ​សោក​រាគ​ឲ្យ​បាត់                             ដោយ​អំណាច​ក្រាប​បង្គំ ។ 
                        ខ្ញុំ​ជា​វង្ស​បណ្ឌិត                                    នាម​ឈ្មោះ​ពិត​ប្រសើរ​សម 
                        អាចារ្យ​ហិម​ឧត្តម                                  អ្នក​សន្សំ​សីល​ភាវនា ។      
                        សូម​តែង​សេចក្ដី​ពិត                              ដោយ​សង្ខិត​ពាក្យ​កាព្យា    
                        ប្រែ​មក​ពី​គាថា                                     លោក​នីតិ​បាឡី ។   
                        ដោយ​មាន​ចិត្ត​ប្រាថ្នា                             សង្គ្រោះ​មហា​ជន​ប្រុស​ស្រី 
                        ឲ្យ​ឆ្លាស​ការ​លោកីយ៍                            ដូច​សេចក្ដី​ត​នេះ​ទៅ ។
                                               នីតិសាស្ត្រ
                                                        បទ​ព្រហ្មគីតិ
           
                        ជាតិ​ខ្ជិល​ឥត​សិល្ប​សាស្ត្រ                      ទ្រព្យ​វិនាស​ព្រោះ​ល្ងង់​ខ្លៅ  
                        ខ្សត់​ទ្រព្យ​ឥត​ញាតិ​ផៅ                          រក​រាប់​អាន​ចោម​រោម​ច្រើន ។       
                        គ្មាន​ញាតិ​មិត្ត​ទំនុក                               ពុំ​បាន​សុខ​ពុំ​បាន​ចំរើន
                        វាស្នា​ពុំ​កើន                                         កប់​ជាប់​ក្នុង​សង្សារា ។      
                        មាន​ទ្រព្យ​គាប់​គ្រាន់​បើ                          តែ​ពុំ​ស្មើ​នឹង​វិជ្ជា      
                        ចេះ​ចាំ​កិច្ច​វិទ្យា                                     ចោរ​លប​លួច​យក​ពុំ​បាន ។
                        វិជ្ជា​ទុក​ដូច​មិត្ត                                     លោកីយ៍​ពិត​ពេញ​ថ្កើង​ថ្កាន         
                        បរលោក​ក៏​ក្សេម​ក្សាន្ត                           សុខ​សម្រាន​បាន​ជា​ពូជ ។  
                        កុំ​ម័កងាយ​បញ្ញា                                  ដោយ​គិត​ថា​មាន​តិច​តូច   
                        មិន​សម្រេច​ប្រយោជន៍                          ដោយ​ចំណេះ​ចេះ​ប្រាជ្ញ​ព្រោក ។  
                        ដូច​ឆ្នាំង​បើក​មាត់​បើ                             លើក​ដាក់​លើ​ក្បាល​ដំបូក  
                        ដំណក់​ភ្លៀង​ជោរ​ជោគ                          យូរ ៗ ទៅ​គង់​ពេញ​បាន ។ 
                        កុំ​មើល​ងាយ​ចំណេះ                              ដែល​ខ្លួន​ចេះ​តិច​ប៉ុន្មាន     
                        ឲ្យ​តែ​ចាំ​ចំណាន                                   គង់​នឹង​បាន​មាន​កេរ្តិ​ឈ្មោះ ។       
                        គេ​ពឹង​ក្នុង​លោកីយ៍                               ដោយ​មាន​ល្បី​ឈ្មោះ​ពីរោះ
                        ការ​គេ​ពឹង​ពរ​នោះ                                 ជា​ប្រយោជន៍​ដ៏​ស្ដុក​ស្ដម្ភ ។ 
                        ជាតិ​កែវ​មណី​ល្អ​ឆើត                            មិន​ដែល​កើត​សព្វ​ថ្ម​ភ្នំ       
                        គជ​មាន​ថ្លៃ​ឧត្ដម                                   មិន​មាន​សព្វ​គជេន្ទជ័យ ។ 
                        ខ្លឹម​ចន្ទន៍​ក្រអូប​អប់                               មិន​មាន​សព្វ​ដំបន់​ព្រៃ       
                        អ្នក​ប្រាជ្ញ​ព្រីឌ្ឍ​ប្រពៃ                              មិន​ដែល​កើត​មាន​សព្វ​ស្ថាន ។     
                        ប្រសិន​បើ​ឮ​ថា                                     អ្នក​ណា​ចេះ​ចំណាន         
                        មក​ថ្លែង​សំដែង​អាន                              ធម៌​អាថ៌​អត្ថ​ក្នុង​ទី​ណា ។   
                        ត្រូវ​ខំ​គិត​ខ្នះ​ខ្នែង                                  ដោយ​ខ្លួន​ឯង​មាន​ឧស្សាហ៍
                        សង្វាត​ចរ​យាត្រា                                  ទៅ​ស្ដាប់​រៀន​ក្នុង​ទី​នោះ ។  
                        រៀន​សិល្ប​កុំ​រួស​រាន់                              ញាប់​បន្ទាន់​ចិត្ត​ដូច្នោះ      
                        រក​ទ្រព្យ​សន្សំ​ចុះ                                  គំនិត​ថ្នម​ដូច​ឡើង​ភ្នំ ។
                        សេព​កាម​គួរ​បន្ថយ                               សេព​ញយ​ៗ​គួរ​តែ​ធុំ
                        ធ្វើ​ការ​កុំ​បង្ខំ                                         ឲ្យ​សន្សំ​តាម​ធម្មតា ។
                        សិល្ប​សាស្ត្រ​ក្នុង​លោកីយ៍                      ដប់​ប្រាំ​បី​តាម​មាត្រា
                        ១ ចេះ​ស្ដាប់​ភាសា                                 ២ ចេះ​ឆន្ទ​សាស្ត្រ​ជាក់ ។    
                        ៣ ចេះ​លេខ​នព្វន្ត                                ៤ អត់​ធន់​ចេះ​ចាំង​ឆ្លាក់     
                        ៥ ចេះ​ទាយ​លក្ខណ                             ៦ ចេះ​ទាយ​ជោគ​ជ័យ ។
                        ៧ ចេះ​ច្រៀង​រាំ​ស្ទាត់                            ៨ ផ្ទាត់​គ្រួស​ត្រង់​ក្រៃ  
                        ៩ ចេះ​ធ្នូ​សិល្ប​សៃយ                             ១០ ចេះ​លៃ​លក​វាចា ។
                        ១១ ចេះ​ក្បួន​ពេទ្យ                                ១២ ហេតុ​ចេះ​កាព្យា
                        ១៣ ត្រៃ​វិទ្យា                                      ១២ ចេះ​ព្យូហ៍​សត្រូវ ។
                        ១៥ ចេះ​នីតិ​សាស្រ្ត                               ១៦ ឆ្លាស​គ្នេ​គ្នាន់​ត្រូវ         
                        ១៧ ចេះ​ខាប​ហៅ                                 ១៨ ចេះ​ចិត្ត​ជឿ​ជាក់ ។ 
                        បណ្ឌិត​ពិត​ពេញ​គួរ                              គ្មាន​គេ​សួរ​សាក​ប្រត្យក្ខ     
                        ស្ងៀម​ស្ងាត់​មិន​ហើប​ហាក់                      ដូច​ស្គរ​ធំ​ឥត​គេ​វាយ ។ 
                        បើ​គេ​សួរ​កាល​ណា                                មាន​វាចា​ចេញ​រោះរាយ     
                        ហូរ​ហែ​តាម​បរិយាយ                             មាន​គួរ​នា​ដូច​ភ្លៀង​ធ្លាក់។
                        ជាតិ​ពាល​មិន​ដឹង​គួរ                              គ្មាន​គេ​សួរ​សាក​ចង់​ជាក់   
                        ឆ្លើយ​ឆ្លង​ផង​រាក់​ទាក់                            ក្បួន​ហិន​លក្ខណ៍​ធ្លាក់​លើ​ខ្លួន ។    
                        សិល្ប​សាស្រ្ត​មិន​ចាំ​មាត់                        មាន​ប្រាកដ​នៅ​ក្នុង​ក្បួន     
                        ដល់​ពេល​ដែល​ជួប​ជួន                          គេ​សួរ​សាក​ពិបាក​គេច ។   
                        ទ្រព្យ​ធន​ផង​ខ្លួន​ក្ដី                                  ឲ្យ​គេ​ខ្ចី​ទោះ​ច្រើន​តិច        
                        ដល់​ត្រូវ​ធ្វើ​ការ​ម្ដេច                               នឹង​បាន​ចាយ​ឈ្មោះ​ថា​គ្មាន ។ 
                        ទ្រព្យ​លើក​ឲ្យ​គេ​ខ្ចី                                 ចេះ​ដឹង​អ្វី​ឆ្លើយ​មិន​បាន     
                        ភរិយា​នៅ​ឆ្ងាយ                                    ឈ្មោះ​ថា​គ្មាន ៗ ដូច​គ្នា ។
                        ប្រមាណ​ទឹក​ពិនិត្យ                               ដក​ព្រលឹត​វាស់​វែង​វា  
                        ប្រមាណ​មនុស្ស​កាច​ជា                         មើល​កិរិយា​អាការ​ចេញ ។ 
                        ប្រមាណ​អ្នក​ប្រាជ្ញ​ប្រាយ                        ស្ដាប់​បរិយាយ​ពោល​មក​មិញ      
                        ប្រមាណ​ដី​ជី​ដេញ                                មើល​ស្មៅ​ខៀវ​ទើប​ដឹង​បាន ។
                        ធ្វើ​ស្រែ​ឲ្យ​មើល​ស្មៅ                               រៀប​កូន​ចៅ​មើល​សន្ដាន    
                        ទី​នៅ​មើល​ភូមិ​ស្ថាន                              ស៊ី​ប្រមាណ​មើល​អាហារ ។
                        ខ្លៅ​រៀន​សូត្រ​តិច​តួច                              គិត​ថា​ស្រួច​គ្រប់​កិច្ចការ
                        មិន​ដឹង​រស​ធម៌​អាថ៌                               ដូច​កង្កែប​បែប​កំឡៅ ។     
                        នៅ​ក្នុង​អណ្ដូង​ទាល់                              មិន​ដែល​ស្គាល់​សមុទ្រ​ជ្រៅ
                        សំគាល់​ទី​ដែល​នៅ                                ថា​ធំ​ជ្រៅ​ប៉ុណ្ណេះ​ឯង ។      
                        វ័យ​ទី ១ គឺ​ថា                                       គ្រប់​អាត្មា​កាល​នៅ​ក្មេង     
                        កុំ​ខ្ជិល​កុំ​ដើរ​លេង                                  កុំ​កាន់​ល្បែង​ផង​នានា ។    
                        ប្រឹង​ប្រែង​ឧស្សាហ៍                                ខំ​ប្រឹត​ប្រៀន​តួ​អក្ខរា
                        បថម​វិជ្ជា                                             ឲ្យ​ចេះ​ចាំ​ស្ទាត់​ចំណាន ។  
                        វ័យ​ទី ២​ក្នុង​កាល                                  ខ្លួន​កណ្ដាល​ត្រូវ​ឲ្យ​មាន              
                        ខ្វល់​ខ្វាយ​រក​ធន​ធាន                  ទ្រព្យ​បរលោក​ទ្រព្យ​លោកីយ៍ ។                       
កុំ​បី​មាន​ប្រមាទ                                    ប្រឹង​ឱហាត​ចិត្ត​មេត្រី        
                        ក្នុង​ធម៌​សុចរិត​បី                                  ជា​វិន័យ​គ្រប់​រូបា ។  
                        នា​វ័យ​ទី ៣ នោះ                                  កាល​ខ្លួន​ចុះ​ជរា 
                        សោមនស្ស​ក្នុង​ភាវនា                            បោះ​ចិត្ត​ភ្ជាប់​ក្នុង​ត្រ័យ​លក្ខណ៍ ។  
                        ឲ្យ​ដឹង​ថា​មិន​ទៀង                                ព្រួយ​រៀង​ៗ ទៅ​តាម​ថ្នាក់   
                        ឥត​ខ្លឹម​ឥត​សារ​ធ្លាក់                              ចុះ​ក្នុង​សូណ្យ​គ្រប់​អាត្មា ។ 
                        ហៃ​បា​បុត្ត​ឧត្ដម                                    ចូរ​បា​ខំ​រៀន​សិក្សា   
                        បើ​ខ្ជឹល​រៀន​វិជ្ជា                                    ចុះ​បំរើ​គេ​មិន​ខាន ។
                        បើ​បា​ខំ​រៀន​ចេះ                                    ក្នុង​លោក​នេះ​គេ​រាប់​អាន 
                        មាន​យស​ស័ក្ដិ​ថ្កើង​ថ្កាន                         ចូរ​ខំ​ហាត់​ឲ្យ​ស្ទាត់​ទៅ ។    
                        មាតា​នឹង​បិតា                                       ជា​វេរា​ឬ​សត្រូវ       
                        ណែ​នាំ​កូន​ខុស​ផ្លូវ                                មិន​បង្ខំ​ឲ្យ​រៀន​សូត្រ ។      
                        លុះ​កូន​ធំ​កាល​ណា                               ចូល​ពាលា​ខុស​រហូត           
                        ដឹក​នាំ​ដោយ​ក្រេវ​ក្រោធ                         ឬ​លោម​លួង​ពត់​មិន​ឡើង ។        
                        អាប់​មុខ​ក្នុង​ជំនុំ                                    មន្ទិល​រុំ​មិន​ឲ្យ​ថ្កើង  
                        ដូច​កុក​លោត​ចរចើង                            ចូល​ក្នុង​ហ្វូង​រាជ​ហង្ស ។    
                        ភ្នំ​បន្លា​ស្រួច​ឯង                                    គ្មាន​ចាត់​ចែង​តាម​ចិត្ត​ចង់  
                        ភ្នែក​ម្រឹគ​ខ្មៅ​ថ្លា​យង់                              តាម​ធម្មតា​គ្មាន​ថ្នាំ​ជប់ ។    
                        ផ្កា​ឧប្បល​ក្រអូប​ឯង                              គ្មាន​ចាត់​ចែង​ចាក់​ទឹក​អប់  
                        កុលបុត្ត​ចេះ​ដឹង​សព្វ                              កុំ​ចាំ​បាច់​គេ​តឿន​ក្រើន ។   
                        កូន​ណា​ឧស្សាហ៍​ត្រាប់                           ប្រឹង​រៀន​ស្ដាប់​ចេះ​ដឹង​ច្រើន        
                        កូន​នោះ​នឹង​ចំរើន                                 ផល​ប្រយោជន៍​ក្ដី​សុខា ។   
                        ១ សុខ​ក្នុង​មនុស្ស​លោក                        គ្មាន​ទុក្ខ​សោក​នឹង​រោគា
                        ២ សុខ​ក្នុង​ទេវតា                                  ៣ សុខ​បាន​និព្វាន​ពិត ។   
                        ទ្រព្យ​ពុំ​ស្មើ​វិជ្ជា                                      ពាល​ពាធា​ដេញ​ប្រកិត      
                        ពុំ​ស្មើ​រោគ​រោម​រិត                                 កាយិន្រ្ទីយ៍​យើង​នេះ​សោះ ។
                        ស្រឡាញ់​អ្វី​ពុំ​ស្មើ​បាន                            នឹង​ខ្លួន​ប្រាណ​នៃ​យើង​នោះ
                        កំឡាំង​អ្វី​ប្រជុំ​ចុះ                                  ក៏​ពុំ​ស្មើ​កំឡាំង​កម្ម ។
                        ហង្ស​នៅ​ក្នុង​ហ្វូង​ក្វែក                            រាជសីហ៍​សែក​នៅ​ដំរាំ 
                        ក្នុង​ហ្វូង​គោ​ក៏​ទ្រាំ                                  ក្ដី​រំខាន​តែ​រាល់​គ្រា ។
                        អាជានេយ្យ​នៅ​ច្រឡំ                             ស្ម័គ្រ​ស្មាគម​ដោយ​ហ្វូង​លា
                        អ្នក​ប្រាជ្ញ​ព្រីឌ្ឍ​ប្រីជា                              នៅ​ក្នុង​ពួក​ពាល​សាមាន្យ ។         
                        លំនៅ ៗ បួន​នេះ                                  ទាស់​ដំរេះ​ហៅ​ខុស​ស្ថាន    
                        ពុំ​សុខ​ពុំ​ក្សេម​ក្សាន្ត                               បាន​ថោក​ទាប​ភាព​ប្លែក​ៗ ។
                        ពាល​នៅ​ផង​បណ្ឌិត                              អស់​ជីវិត​លង់​អនេក
                        មិន​ដឹង​ធម៌​អាថ៌​ឯក                               ប្រៀប​ដូច​វែក​មិន​ដឹង​រស ។
                        ប្រាជ្ញ​នៅ​ផង​អ្នក​ប្រាជ្ញ                            រំពេច​អាច​ដឹង​ធម៌​អស់ 
                        ដូច​អណ្ដាត​ដឹង​រស                               សាប​ប្រៃ​ស្រស់​ក្រៀម​ដឹង​បាន ។   
                        អ្នក​ប្រាជ្ញ​មិន​ប្រកាស                            ក្ដី​វិនាស​អន្តរធាន 
                        មិន​ឲ្យ​ក្ដៅ​ក្នុង​ប្រាណ                             នឹង​សន្ដាន​បុត្រ​ភរិយា ។
                        គ្មាន​ឆ​បោក​បញ្ឆោត                              គ្មាន​ក្រេវ​ក្រោធ​ក្រៅ​ធម្មា  
                        គ្មាន​មើល​ងាយ​គ្នី​គ្នា                              ក្នុង​គ្រឹហា​ឬ​ញាតិ​មិត្ត ។     
                        ជន​ណា​ដឹង​គួរ​សម                               ដឹង​ភិរម្យ​ពាក្យ​ពោល​ពិត   
                        មិន​ខឹង​ក្រោធ​ក្រៅ​ក្រឹត្យ                         ជន​នោះ​ពិត​ជា​អ្នក​ប្រាជ្ញ ។ 
                        មនុស្ស​ខ្សត់​អត់​ធន​ធាន                         ឡើង​ជោរ​មាន​ចិត្ត​ល្ហ​ល្ហាច   
                        កើត​ចង់​រស​អង់​អាច                              លក់​បញ្ចាំ​ឲ្យ​តែ​ឆ្ងាញ់ ។     
                        មនុស្ស​ខ្សោយ​ខ្សត់​កំឡាំង                      ឡើង​ជោរ​តាំង​លេង​ឈ្នះ​ចាញ់      
                        ក្អេង​ក្អាង​អួត​ថា​អញ                             ពេញ​ជា​មនុស្ស​ខ្លាំង​ពូកែ ។
                        មនុស្ស​អាប់​ឥត​ប្រាជ្ញា                           គ្មាន​វិជ្ជា​ចេះ​អត្ថ​ប្រែ 
                        និយាយ​ខុស​ហូរ​ហែ                              ណាស់​តែ​ពាក្យ​ពោល​អាង​អួត ។
                        មនុស្ស ៣ ពួក​នេះ​ឯង                          លោក​សំដែង​ថា​ស្មើ​ឆ្កួត     
                        ព្រោះ​ជោរ​ឡើង​អំនួត                            ល្មោភ​ល្មើស​លើស​ហួស​ប្រមាណ ។
                        មនុស្ស​ណា​ឆ្លេ​ឆ្លា​ចិត្ត                             ទៅ​មក​ឥត​គេ​រាប់​អាន       
                        ឡើង​ផ្ទះ​គេ​ហៅ​ហាន                             កើត​រំខាន​ដល់​គេ​ឯង ។
                        ឬ​ឥត​គេ​សាក​សួរ                                  មិន​ដឹង​គួរ​ឡើង​ថ្លា​ថ្លែង     
                        ឆ្លើយ​ឆ្លង​ឥត​មាន​ក្រែង                        កាត់​គេ​ឯង​ថ្លែង​បំពាន ។    
                        ឬ​ឥត​គេ​សរសើរ                                   តាម​ដំណើរ​ចិត្ត​ឈ្លាន​ពាន 
                        អួត​សរសើរ​ធន​ធាន                              ឬ​អ្វី ៗ ហួស​ដំណាក់ ។
                        មនុស្ស ៣ ពួក​នេះ​ឯង                          លោក​សំដែង​ថា​ហិន​លក្ខណ៍       
                        ចុះ​ទាប​ភាព​យស​ស័ក្ដិ                           ជា​មនុស្ស​ធ្លាក់​ចាក​ថ្កុំថ្កើង ។
                        មនុស្ស​ថោក​សំដី​ខ្ពស់                            ឥត​ឥស្សរិយ​យស​រឹក​ចចើង         
                        ប្រាជ្ញា​តិច​ស្ដួចស្ដើង                              ប្រឹង​ដំឡើង​អំនួត​ចេញ ។  
                        ដូច​ទឹក​កន្លះ​ក្អម                                   ទោះ​លើក​ថ្មម​យ៉ាង​ណា​មិញ       
                        ឃ្លេងឃ្លោង​ក្រឡក​ចេញ                        ក្រ​នឹង​ទប់​ឲ្យ​នឹង​បាន ។
                        ឬ​ដូច​មេ​គោ​តិច                                    ទឹក​ដោះ​គេច​គាយ​ផ្នោះ​ក្រាន       
                        ធាក់​ច្រំ​បន្លំ​ដាន                                    មិន​ឲ្យ​កូន​បៅ​អាត្មា ។
                        កង្កែប​ច្រហោង​ស្រែក                            អាង​សម្រែក​ស្មើ​សីហា       
                        អួត​ទាល់​រោយ​ចង្កា                               ដូច​ពាលា​ឡើង​អំណាច ។ 
                        អួត​ចេះ​ដឹង​ជ្រៅ​ជ្រះ                              ចោទ​ឆ្លើយ​​ឈ្នះ​លោក​អ្នក​ប្រាជ្ញ    
                        ពោល​ខុស​ក៏​មិន​ខ្លាច                            បន្លំ​កាច​បន្លប់​ថា ។  
                        កុលបុត្រ​កប​រូប​ទ្រង់                             កើត​ក្នុង​វង្ស​មាន​សក្ដា       
                        មិន​ចេះ​សិល្ប​សាស្ត្រា                            ដូច​ផ្កា​ចារ​ឥត​ក្លិន​ភ្ញី ។ 
                        ស្រស់​តែ​ពណ៌​សម្បុរ                             ច្រាល​សន្ធោ​ដូច​អគ្គី 
                        កុលបុត្រ​មិន​ចេះ​អ្វី                                កើត​ថោក​ទាប​សាប​អំណាច ។     
                        អ្នក​ទាប​ជា​អមាត្យ                                កូន​ពាល​ឆ្លាត​ជា​អ្នក​ប្រាជ្ញ  
                        កូន​អ្នក​ក្រ​ដាច់​ដាច                               ឡើង​ជា​អ្នក​មាន​ធន​ធាន ។
                        ប្រុស​អើយ​ចូរ​អ្នក​ស្ដាប់                          យើង​ថ្លែង​ប្រាប់​ឲ្យ​មាន      
                        គំនិត​កុំ​បំពាន                                     ពាក្យ​ប្រមាទ​មើល​ងាយ ។  
                        ស្មូន​ឆ្នាំង​ដំ​សំពង                                  ក្អម​ឆ្នាំង​ប៉ង​ឲ្យ​ល្អ​ទេ
                        គ្រូ​ហាត់​ទោះ​វាយ​ជេរ                            ប៉ង​នាំ​សិស្ស​ចេះ​សិល្ប​សាស្ត្រ ។
                        អ្នក​វេច​រុម​ក្រស្នា                                   ស្លឹក​ធម្មតា​ឬ​ក្រដាស         
                        ពីដោរ​ផ្សាយ​ផ្សប់​ពាស                          ក្រអូប​អប់​អ្នក​វេច​នោះ ។
                        ស្លឹក​ឈើ​ឬ​ក្រដាស                                ជាប់​ក្លិន​ពាស​ពេញ​ចំពោះ 
                        គប់​ប្រាជ្ញ​អាច​ភ្លឺ​ឆ្លុះ                                មាន​ដូច្នោះ​គួរ​ឲ្យ​ត្រេក ។   
                        អ្នក​សេព​គប់​សប្បុរស                           មាន​សោមនស្ស​ប្រសើរ​ពេក        
                        ចេះ​ដឹង​ធម៌​អនេក                                 ដឹង​បាប​បុណ្យ​គុណ​ទោស​នៅ ។ 
                        ហៃ​ចៅ​ជាតិ​ពិសី                                   ចូរ​លះ​ក្ដី​ច្រឡះ​ទៅ  
                        ដោយ​ជន​ពាល​ឃោរឃៅ                       ចូរ​គប់​នៅ​ពួក​សប្បុរស ។   
                        ចូរ​ធ្វើ​បុណ្យ​ប្រក្រតី                               សព្វ​រាត្រី​ថ្ងៃ​ទាំង​អស់         
                        ឲ្យ​មាន​ចិត្ត​សោមនស្ស                          នឹក​ត្រៃ​លក្ខណ៍​ជា​គ្រឿង​ទ្រង់ ។
                        ផ្លែ​ឧទុម្ពរ​ចាស់​ទុំ                                   សម្បក​រុំ​ក្រៅ​រលង់   
                        គ្រាប់​សោត​សឹង​មមង់                            ក្រៅ​នឹង​ក្នុង​មិន​ត្រូវ​គ្នា ។    
                        ចិត្ត​ពាល​ដូច​ទេវទត្ត                              ល្អ​តែ​មាត់​ដូច​ទេវតា
                        ឧទុម្ពរ​យ៉ាងណា                                   ពួក​ពាលា​យ៉ាង​នោះ​ឯង ។ 
                        ខ្នុរណាំង​ទុំ​បន្លា                                    ច្រូង​ច្រាង​មហា​ស្រួច​ជាក់​ស្ដែង     
                        ក្លិន​ក្លែប​ពីដោរ​ឈ្វេង                             ឱជារស​ប្អែម​ពីសា ។
                        ប្រៀប​ដូច​ពួក​សប្បុរស                          ក្រៅ​មិន​ស្រស់​ប៉ុន្តែ​ថា        
                        ខាង​ក្នុង​គួរ​ស្នេហា                                 ព្រោះ​សុចរិត​ឥត​ត្មះ​បាន ។   
                        ខ្លឹម​ចន្ទន៍​ក្រៀម​ក្រញង់                          មិន​លះ​បង់​ក្លិន​កល្យាណ
                        ដំរី​សឹក​ក្លាហាន                                    ចូល​សង្គ្រាម​ដោយ​ឧបាយ។
                        មិន​លះ​ដំណើរ​ល្អ                                 ទោះ​តាំង​ត​ល្គាយ​ល្គង​ក្រាយ        
                        អំពៅ​ផង​ទាំង​ឡាយ                              ទោះ​នៅ​ក្នុង​ឃ្នាប​គាប​រឹត ។
                        មិន​លះ​បង់​សភាព                                ផ្អែម​ដរាប​រស​ល្អ​ពិត
                        អ្នក​ប្រាជ្ញ​ដែល​ប្រព្រឹត្ត                           ទោះ​មាន​ទោស​ទុក្ខ​យ៉ាង​ណា ។
                        មិន​លះ​ធម៌​សុចរិត                                នៅ​ប្រព្រឹត្ត​តាម​ធម្មតា       
                        សិស្ស​ហាត់​រៀន​សិក្សា                           ចូរ​យាត្រា​ផ្លូវ​នេះ​ចុះ ។      
                        រាជ​សីហ៍​ស្ដេច​ម្រឹគ                               ខ្លាំង​ពន្លឹក​អធិក​ទោះ
                        អត់​ឃ្លាន​យ៉ាង​ណា​នោះ                        មិន​បរិភោគ​សាច់​ដំរី ។      
                        កុលបុត្រ​មាន​ពូជ​ពង្ស                           រក្សា​វង្ស​ស្រី​សួស្ដី    
                        ក្រ​ខ្សត់​យ៉ាង​ណា​ក្ដី                               មិន​ប្រព្រឹត្ត​ការ​ទាប​ពេក ។ 
                        កន្លង់​ប៉ង​ត្រឹប​ផ្កា                                  ប្រាជ្ញ​ប្រីជា​ជា​ប៉ង​ត្រឹប​ត្រេក
                        រស​ធម៌​អាថ៌​អនេក                                មិន​ជិន​ច្អន់​រស់​ធម៌​ឡើយ ។
                        រុយ​ប៉ង​រោម​លាមក                               ពាល​ឥត​គ្មក់​កាន់​កៀក​កើយ        
                        ធម៌​បាប​ថា​អស់​ហើយ                            ស្រឡាញ់​បាប​មិន​ងាក​មុខ ។       
                        ពាល​ស្វែង​បាប​អកុសល                        មិន​ស្កប់​ស្កល់​ដូច​ជ្រូក​ស្រុក
                        ស្វែង​រក​ជ្រាំ​មូត្រ​ល្មក់                             ជា​អាហារ​នឹង​ខ្នាច​ខ្លួន ។    
                        ប្រាជ្ញ​ស្វែង​បុណ្យ​កុសល                        មិន​ស្កប់​ស្កល់​មិន​ល្មម​ធួន  
                        ដូច​ហង្ស​ហើរ​ស្វែង​កួន                          ស្រះ​ចុះ​ចឹក​ក្សេរ​បុប្ផា ។ 
                        ឆ្កែ​ឃើញ​ឆ្កែ​គ្នា​ឯង                                តាំង​សំដែង​ប៉ង​ពាធា         
                        ជន​ជួរ​ជួប​គ្នា​វា                                     រក​រឿង​ហេតុ​ឈ្លោះ​រុក​រាន ។ 
                        បាប​មិន​ទាន់​ឲ្យ​ផល                              ពាល​គិត​យល់​ថា​បាប​គ្មាន 
                        ឃើញ​បុណ្យ​ពី​បូរាណ                           រឹង​រឹត​ហាន​ធ្វើ​បាប​ទៀត ។ 
                        កាល​ណា​អស់​បុណ្យ​នោះ                      បាប​ក៏​ស្ទុះ​មក​ច្រៀត​បៀត  
                        ឲ្យ​ផល​ខ្វល់​ចង្អៀត                               ពាល​រង​ទុក្ខ​ធំ​កាល​ណោះ ។  
                        ពាល​ណា​ដឹង​ខ្លួន​ឯង                            ថា​បែប​លេង​មិន​ល្អ​ព្រោះ   
                        ទទួល​ទុក​ចំពោះ                                   ហើយ​លើក​ចិត្ត​ឡើង​ប្រព្រឹត្ត ។ 
                        ធ្វើ​ទាន​សីល​​ភាវនា                                មាន​មេត្តា​កាន់​សុចរិត       
                        ពួក​ពាល​នោះ​ឯង​ពិត                            ជា​អ្នក​ប្រាជ្ញ​ស្ដែង​ក្នុង​លោក ។      
                        ប្រាជ្ញ​ណា​តាំង​ខ្លួន​ឯង                           ឡើង​ថ្លា​ថ្លែង​ថា​ប្រាជ្ញ​ព្រោក
                        អស្មិមានះ​ជោក                                    មួយ​ស្រវឹង​ក្នុង​លាភា ។     
                        ប្រាជ្ញ​នោះ​លោក​កំណត់                        ថា​ប្រាកដ​ជា​ពាលា 
                        មិន​មែន​ប្រាជ្ញ​ប្រីជា                               ព្រោះ​ទុច្ចរិត​វៀចវេរ ។       
                        ខ្ញុំ​តែង​ច្បាប់​នេះ​ទុក                               ដោយ​ទំនុក​បម្រុង​ត
                        សាសនា​ឲ្យ​បាន​ល្អ                                ជា​សង្ខេប​ប៉ុណ្ណេះ​ហោង ។












No comments:

Post a Comment